- tis 15 jan 2019, 00:49
#1292459
Hej igen,fortfarande problem med oren gång.Motorn går rent när den är kall och ca en halvtimma sedan börjar den gå riktigt ojämnt och ryckigt,Felkod 640F variablecamchaft faulty och 9150 trottle unit kommer nästan direkt vid start och efter en stund när motorn börjar gå dåligt kommer felkod 980F intake manifold pressure sensor.
Jag har haft loss spjällhuset och gjort rent den sidan där positionsgivarna sitter,alltså pillat bort tätningsmassan klippt isär de punktsnetsade kontakterna plockat loss positionsgivaren gjort rent och lödat ihop kontakterna igen,det gjorde ingen killnad mot tidigare.Det är helt klart något fel med spjällhuset för när jag försöker hålla motorn obelastad runt 2500 varv reagerar varvtalet ibland tvärt om mot vad jag gasar.Jag har testat att byta´hydraulventilen´ som sitter ovanpå motorn på högersidan sett inifrån bilen,ingen skillnad.
Kan problemet med spjällhuset göra att motorn börjar gå orent när den är riktigt varm.
Från början var problemet högt lambdavärde vid besiktningen men jag var förbi Besikta häromdan utan bokad tid och bara bad dem koppla in avgastestet lite på sidan om bara för att kolla och allt var ok,så jag skulle bara boka en tid och köra ner igen senare men så började motorn gå dåligt igen men när motorn går rent är det inga problem med lambdavärdet.Mycke text,hoppas att någon orkar läsa och kanske har några förslag på vad jag skall göra.
Jag har haft loss spjällhuset och gjort rent den sidan där positionsgivarna sitter,alltså pillat bort tätningsmassan klippt isär de punktsnetsade kontakterna plockat loss positionsgivaren gjort rent och lödat ihop kontakterna igen,det gjorde ingen killnad mot tidigare.Det är helt klart något fel med spjällhuset för när jag försöker hålla motorn obelastad runt 2500 varv reagerar varvtalet ibland tvärt om mot vad jag gasar.Jag har testat att byta´hydraulventilen´ som sitter ovanpå motorn på högersidan sett inifrån bilen,ingen skillnad.
Kan problemet med spjällhuset göra att motorn börjar gå orent när den är riktigt varm.
Från början var problemet högt lambdavärde vid besiktningen men jag var förbi Besikta häromdan utan bokad tid och bara bad dem koppla in avgastestet lite på sidan om bara för att kolla och allt var ok,så jag skulle bara boka en tid och köra ner igen senare men så började motorn gå dåligt igen men när motorn går rent är det inga problem med lambdavärdet.Mycke text,hoppas att någon orkar läsa och kanske har några förslag på vad jag skall göra.