Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vilhelm85
Hej. Har en fjäder som gått av fram.

Bör man ta en komplett stötdämpare från skroten eller bara byta fjädrarna?

Om bara fjädrarna byts behövs ett specialverktyg till en mutter. Vet ni var man hittar sådant verktyg?

Har även sett att gummit i botten av stötdämparen är sprucket. Bör man köpa nytt sådant också?

Mvh Oskar
av MickeM
Begagnade fjäderben är kass. Övre fjädersäte tex är "alltid" dåligt.
Köp nya fjädrar. Och MINST nya övre fjädersäten.
Gummit under fjädern ör också alltid dåligt.

Är bilen bra i övrigt?
Stötdämparna bytta nyligen?
Isf kan det vara idé att köpa nya kompletta fjäderben till båda fram.
Då blir den ny bil att köra.

Att köpa alla delar och montera ihop sparar fakriskt inte så många kr.

Ska du dela fjöderbenet, så är bra fjäderspännare vad som behövs.
Den fyrvingade muttern kan släppas med en bra polygrip.
Annars finns hylsan här:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000024067

OBS!
Oavsett om du byter komplett eller endast fjäder, så ska du se upp så inte inre drivknuten dras isär för långt, för då ramlar den ur yttre skålen.
Då får du ta loss drivaxeln kpmplett från bilen, öppna damasken och ha ett kladdigt pussel med en del funderande.
Stort tack. Känns som det lättaste är att köpa fjädrar och fjäderbenssäte uppe och nere enligt länk här.

Borde kosta ca 2200 istället för 4400 på skruvat.se för totalt nya.

Eller tänker jag fel?
Som sagt beror väl på skicket utöver.
Ska du ha kvar bilen ett tag mm?

Jag har en v70n 02. Jag skulle garanterat köpa komplett begagnat och bara flytta över.
Har gjort det tidigare men är inte rädd för att skruva. Och har med lite kunskap så kan man ju se skicket innan man betalar för sakerna.

Ingen skulle kunna känna vid körning om mina är nya eller bättre begagnade.

Men som sagt beror väl helt på ekonomi, kunskap, hur länge man ska ha bilen m.m
Nytt är ju alltid nytt och oftast håller det länge.
Hej!

Läs det MickeM skrev en gång till och anamma tipset.
Att köpa beg. fjäderben utan historia, kass.
Framvagnen är känslig, stötdämpare och respektive fjädrar ska man alltid byter parvis.
Läs de sista två raderna ytterligare ”OBS” en gång till om drivknutarna.
Liten summa och bra försäljningsargument framöver.
Har också bytt bägge fjädrarna fram vid ett fjäderbrott. Volvo original.

Gott nytt År och alla andra
Lennart
av MickeM
vilhelm85 skrev: ons 26 dec 2018, 13:57 Stort tack. Känns som det lättaste är att köpa fjädrar och fjäderbenssäte uppe och nere enligt länk här.

Borde kosta ca 2200 istället för 4400 på skruvat.se för totalt nya.

Eller tänker jag fel?
Nere har du inget fjädersäte löst..
Det är ett tunt gummi liggande på en svetsad tallrik så inte fjädern ska gnugga metall mot metall.

På skruvat.se mfl internetbutiker får man se upp!
Dom säljer ofta en sats med styrlager inkl fjädersäte.
Endast fjädersätet löst, kallas då i regel felaktigt för "undre fjädersäte". (Sitter bara ett ovanför fjädern)
Det lurar många att köpa dubbla sådana, i tron att det sitter ett nere också.
(Statsen + "undre fjädersäte"= två övre fjädesäten och ett lager)

Få slitsaker är egentligen betydelsefulla ang tillverkaren, med just fjädersätet bör köpas av "märkestillverkare".
T.o.m billiga stötdämpare är oftast tillräckligt bra, men billiga fjädersäten pallar bara nått enstaka tusen mil.
Sen blir det att knacka i guppen.
Är det ett alternativ att köpa en ny från skroten annars eller byter man alltid båda även begagnat? Varför i så fall?

Om jag går på att köpa nya fjädrar och fjädersäte.
Var köper man det undre gummit? Eller det behöver ej bytas om det börjat spricka?

Mvh Oskar
Hej igen!

Det gummimellanlägg som MickeM pratar om Volvo Part nr: VO 31329206 kostar á ca 90 kr styck.
Är värt kostnaden när man har allt isärplockat.
Biltemas Fjäderlagring vill jag inte rekommenderar av egen erfarenhet om man inte vill byta ofta den delen.
Helgbyte. Volvo stängt.

Lennart
Rent arbetsmässigt för själva bytet är givetvis ett helt komplett fjäderben det enklaste (lyfta bort - lyfta dit), men som flera nämner så är begagnade diton sällan en bra lösning då V70 käkar vissa fjäderbenskomponenter som det vore godis.
Dvs bästa är mao att köpa helt nytt så har du det helt bytt och slipper riva igen inom närtid för att byta nått annat som givit upp.
Vet inte hur mycket det skiljer i praktiken mellan olika tillverkare, men tycker själv vissa fabrikat känns och ser klenare ut än andra och väljer gärna vissa fabrikat före andra. Ex till delar med lagringar och sånt väljer jag gärna SKF egna tillverkningar, stötdämpare gärna Sach osv.
Blir inte billigaste möjliga men det känns bättre mentalt för min del personligen :-D .
Snåla inte på gummidetaljerna, sånt kan orsaka knak/skrap/klick ljud etc som gnagar håll i huvudet på den som är ljudkänslig och hör sånt.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det