Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindstrom90
#1260663
Nu är man återigen i Volvofamiljen :-D och denna gång köpte jag en v70 170hk 2005 årsmodell, var lite att göra på den, bland annat torkararmen till bakrutan.

När jag slår på torkaren så låter motorn men armen rör sig inte, det går heller inte hjälpa den igång.

Vad kan vara orsaken? Jag tycker funktionen är bra så vill gärna att den fungerar.

Hälsningar Simon
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260665
Om motorn funkar men den inte rör sig är det förmodligen ett kugghjul i plast som är utslitet. Jag bytte mitt mot ett 3D printat, väldigt mycket billigare än att byta motorm
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260681
Sierra94 skrev: fre 20 jul 2018, 22:05 Finns en firma som säljer lösa drev. Kostar dock en del.

https://mobil.blocket.se/annons/kronobe ... 0/46243230

Hoppsan. Jag betalade betydligt mindre. Det finns också en lång tråd om den där motorn här där någon forummedlem erbjuder dylika för nån hundring.
av vjohnj
#1260682
lindstrom90 skrev:Nu är man återigen i Volvofamiljen :-D och denna gång köpte jag en v70 170hk 2005 årsmodell, var lite att göra på den, bland annat torkararmen till bakrutan.

När jag slår på torkaren så låter motorn men armen rör sig inte, det går heller inte hjälpa den igång.

Vad kan vara orsaken? Jag tycker funktionen är bra så vill gärna att den fungerar.

Hälsningar Simon
Plocka isär motor och axel sandpappra axel. Sedan smörj/axel allt med fet.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260685
vjohnj skrev: fre 20 jul 2018, 22:33
lindstrom90 skrev:Nu är man återigen i Volvofamiljen :-D och denna gång köpte jag en v70 170hk 2005 årsmodell, var lite att göra på den, bland annat torkararmen till bakrutan.

När jag slår på torkaren så låter motorn men armen rör sig inte, det går heller inte hjälpa den igång.

Vad kan vara orsaken? Jag tycker funktionen är bra så vill gärna att den fungerar.

Hälsningar Simon
Plocka isär motor och axel sandpappra axel. Sedan smörj/axel allt med fet.
Om axeln fastnar men motorn går sliter den ut kugghjul. Så axeln kan mycket väl behöva smörjas upp också men det är tveksamt om det räcker.
av Jonas_latt
#1260692
Jag satte en rörtång och tog i så mycket jag kunde. Sen börja den röra sig. Sen fick jag smörja och smörja.

Men ofta slits drevet ut och då måste det bytas eller köpa begagnad motorn på skroten för någon hundring
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]