Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256240
Har ett problem som kommer och går. Antisladd serv erfodras.
#Fick felkod 0130 Bromstryckssensor 1.(Givare 1 är den främre fick jag höra)) Bytar den mot en från returbilen. Larmet kommer igen,
#Bytar ABS styrbox (beg). Larmet kommer igen.
Skiftade idag kablar mellan sensor 1 & 2, och nu larmar det Sensor 2..

Så nu till den stora frågan: är sensor 1 den främre som jag har fått höra? Någon som vet?

/ David. V70 2005.
#1256337
Båda sitter på undersidan av huvudbromscylindern.
Jag vet inte vilken som är 1 och vilken som är 2.
Men dålig kontakt är nog det vanligaste felet på dom.

Aktas noga om man nu allra minst ska motortvätta, tex....
#1256368
Dom sitter i underkant på huvudbromsscylindern. Testat med kontaktspray, men det hjälpte ej. Ej motortvättat.
En populär "allbilsverkstad" här,hade aldrig bytat några sådana givare. Men på returbilen så var dom plockade på många bilar. Oftast den främre, bakre satt kvar. Dock samma artikelnr på givarna.

Om det är hydralikdelen, så kan det också larma 0130 sensor 1, frågan om det gör det nu när jag skiftat plats på kontakterna. Om jag lurar den, eller den lurar mig..

Undrar om man kan koppla in en givare löst bredvid. Bara hängandes i kontakten, och få rätt signal. Har ju kvar min gamla som bytades utan lyckat resultat.
//
#1256394
Hur ska du kunna då rätt signal från en lös givare? Som mäter bromstrycket, och det avviker eftersom felkod sätts.
Med båda lösa, är båda lika fel, men det blir säkert andra potentiellt livsfarliga symptom!
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]