Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ImJakobsson
#1250838
Hallå där, har tänkt byta koppling på min 2002 S60 2.4t och tänkt beställa delar från Skruvat.se. Ser att det finns 5 olika kopplingssatser så har ingen aning vilken jag ska köpa. På några står det att satsen är avsked för fordon med automatisk justering, vad nu det betyder och om det är aktuellt för min bil. Sen så är det två satser som är för motorer med tvåmassesvänghjul, då är frågan om min bil har det. Ingår centreringsverktyg eller inte med satserna eller bör jag köpa det separat, isåfall vad kostar det? Har samtidigt tänkt köpa med en slavcylider som jag antar urtrampninglager sitter på. Är det något mer jag bör köpa och byta medan jag är där? Tack i förhand ;-)
av MickeM
#1250850
Slavcylinder och urtampningslager är samma enhet.

Packboxen bakom svänghjulet vore nog bra att byta. Dom läckte ofta förr, men blev bättre med viss årsmodell.
Men eftersom din koppling är slut har den gissningsvis gått 35,000mil+ och då är den packboxen nog på upphällningen.
Eller skriker urtrampningslagret?

Jag bara nämner för att många planerar byta alltsammans bara för ett knackande /tickande ljud på tomgång. =Normalt missljud.
Andra pga att kopplingen "tar högt upp" vilket inte heller säger nått om kopplingens status.

Läckande slavcylinder/oljud i lagret är nog vanligaste orsaken till kopplingsbyte.
Utsliten lamell kräver myyyycket mil eller felaktigt/kraftigt användande.

Mig veterligen har ALLA manuella dubbelmassesvänghjul och självjusterande tryckplatta.
Men ska ärligt säga att jag inte är 100%
Justeringen kräver ett verktyg, men haynes beskriver hur man bygger ett själv.

Centreringsdon ingår nog inte.
Kan jag aldrig tänka mig.
Användarvisningsbild
av Mr B
#1250867
Förr i tiden (hade pappa gjort hemma iaf när han skruvade mycket rallybil), en gängstång som var lindad med lagom många varv eltejp. Funkar säkert det med...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1250873
Mr B skrev:en gängstång som var lindad med lagom många varv eltejp

Inte alls säkert, sedan Volvos M90 växellåda (mitten på -90-talet)har inte Volvo haft lagret i vevaxeln att sticka gängstången i, Jag brukar känna med fingrarna runt om utmed tryckplattan så man känner att lamellen ligger i mitten innan jag drar fast tryckplattan. Vet i.f.s inte hur det ser ut på just S60 (har inte skruvat på framhjulsdrivna Volvo) men många har numera den konstruktionen utan detta lager.
Satsen på Biltema som hanterar båda typerna kostar 1199:-, den "gamla" typen (som styr i vevaxeln) kostar mycket riktigt 199:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000032367/
PS
Ta bort s i https:// så funkar länken
av cary
#1251206
Förra våren började mitt urtrampningslager att surra (24000 mil) och det allmänna rådet var ju att byta koppling på samma gång.
Efter att kollat lite verkstadspriser bestämde jag mej för att byta själv. På bildelar24hittade jag en sats med ett enkelt
svänghjul med koppling av märket Valeo, avsett att ersätta dubbelmassehjulet. Med facit i hand hade det räckt att byta bara
urtrampningslagret, men jag är mycket nöjd med den nya kopplingen, den jobbar så mjukt och behagligt. Enda möjligen negativa är en något råare tomgång som jag upplever det.
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar