Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250592
Hej!
Totalt otekniskt men måste ha hjälp!
Har en volvo S80 2,9 år 1999. Alltid gått perfekt, efter en åktur så stannade vi och tankade och precis efter start hände allt. Och nej har inte tankat fel.
Vi kunde ta oss hem, men bilen gick inte över 1500 varv, gick max 20 km/t, stannade ett tag efter ett par km och startade den efter en halvtimme och den gick klockrent. Gången efter jag startade gick den dåligt igen, gången efter bra så körde ner till snabbköpet gick bra, men vid start hem så gick det i 20 km/t igen. nu har jag inte provat ngt mer.
Tips jag fått är tändspole, trasig katalysator osv, även tändstift, tog ut dom och dom var kolsvarta.
Känns inte värt och lämna in en sådan gammal bil hos volvo så jag är tacksam för tips!


Så vad ska jag göra?

Med vänlig hälsning/ Revenue
#1250602
Det du räknar upp kan du utesluta tycker jag.
Då skulle felet vara permanent, och inte bra efter en omstart.
Sannolikt räcker det med omstart vid varje feluppträdande.
Ingen idé att köra ändå hem.
Testa det!

Min första gissning går till gasspjället.
Då kan en omstart räcka.
En 1999 har den gamla modellen med Magneti Marelli. På undersidan sitter en etikett
Är den vit är spjället nog aldrig bytt.
Är etiketten gul är det nog bytt en gång.
Men även gula modellen spökar.
Det kan också vara kopplinspedalgivaren.
Då går den i nödläge. Men spjället tror jag mest på.

Antar att motorlampan Lyser?
=värdefull info

Nån text i färddatorn?
Typ "motorprestanda nedsatt"
Också värdefull info.

Tyvärr behövs en felkodsutläsning för att kunna ge en diagnos värd att ge tips för att göra nån konkret åtgärd.
Rengöring av gasspjället skadar aldrig, och är det inte gjort någonsin är det på tiden.
#1250636
MickeM skrev: sön 20 maj 2018, 17:41 Det du räknar upp kan du utesluta tycker jag.
Då skulle felet vara permanent, och inte bra efter en omstart.
Sannolikt räcker det med omstart vid varje feluppträdande.
Ingen idé att köra ändå hem.
Testa det!

Min första gissning går till gasspjället.
Då kan en omstart räcka.
En 1999 har den gamla modellen med Magneti Marelli. På undersidan sitter en etikett
Är den vit är spjället nog aldrig bytt.
Är etiketten gul är det nog bytt en gång.
Men även gula modellen spökar.
Det kan också vara kopplinspedalgivaren.
Då går den i nödläge. Men spjället tror jag mest på.

Antar att motorlampan Lyser?
=värdefull info

Nån text i färddatorn?
Typ "motorprestanda nedsatt"
Också värdefull info.

Tyvärr behövs en felkodsutläsning för att kunna ge en diagnos värd att ge tips för att göra nån konkret åtgärd.
Rengöring av gasspjället skadar aldrig, och är det inte gjort någonsin är det på tiden.
hur ren gör man det?
#1250684
Revenue skrev: sön 20 maj 2018, 22:04 Ja, lamdasondlampan startade, kostar det inte 10 000 och rengöra spjällen hos en verkstad?

en annan sa att katalysatorn har stockat!
Visst, gaspjället sitter på undersidan av insugsröret på 2,9, och är jobbigare att komma åt, men tar dom hela 10.000kr för den rengöringen så anmäler du dom!
Det kostar inte ett nytt gaspjäll ens.

Katalysator kan rasa ihop med svårigheter att varva upp, eftersom det stryper.
Men det skulle vara konstant isf.

När motorlampan lyser finns det felkoder att läsa även med enklaste modellen av OBDscanner. (Några hundra kr)
Då finns det fakta att jobba med.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]