Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kirrelito
#1245451
Tjenare!

Besiktade min Volvo S60 T6 från 2011 med 15200 mil nyligen och den fick en 2:a.

Tydligen så är det förhöjd tomgång CO-halt.

Värdena jag fick var CO 2500 varv: 1 (0,2)
Och lambda 0,97 (0,96-1,04)

Värdena inom parentes är gränsvärden!

Vad beror detta på? Har kikat runt och de flesta har haft både höga CO och HC halter men jag har bara för hög CO halt.

Bilen går fint förövrigt, och jag har bytt till sportavgassystem och polestar trimning om de gör någon skillnad.

Lånade en polares OBD ”dator” från Biltema och den visade ett kryss vid o2s och allt annat var bockat grönt, vad är o2s?

Efter en dels letande verkar o2s vara oxygen 2 sensor, dvs den bakre lambdasonden efter katalysatorn? Kan den vara sönder och störa CO-utsläppen?
av Rådlös
#1245459
Utan att veta om det är rätt eller fel, så tolkar jag det som att katalysatorn är dålig. Om bakre lambdasonden säger att CO-halten är för hög, så tycker jag att det borde bero på att katalysatorn inte "orkar" ta bort CO-molekylerna.
Det är klart att sonden kan mäta fel, men då skulle väl felet visas hela tiden? Både på tomgång och högvarv.
av Rådlös
#1245461
Utan att veta om det är rätt eller fel, så tolkar jag det som att katalysatorn är dålig. Om bakre lambdasonden säger att CO-halten är för hög, så tycker jag att det borde bero på att katalysatorn inte "orkar" ta bort CO-molekylerna.
Det är klart att sonden kan mäta fel, men då skulle väl felet visas hela tiden? Både på tomgång och högvarv och allt däremellan.
av Kirrelito
#1245465
Jaa, trodde också de först men OBD datorn visade att katten var grön men de kanske är fel på den lilla datorn? Den är ju från Biltema.

Vad bör man byta till? Sport katalysator eller standard?
av MickeM
#1245483
Ja, bakre lamdan BORDE varna och sätta felkod.

Men några felaktigheter i tidigare resonemanget:
Det är inte bakre lamdans värde som bilprovningen läser ut på protokollet.
Det är vad som dom faktiskt analyserar på vad som kommer ut längst bak.

En OBD scanner gör ingen diagnos. Det gör ingen av dom.
Det gör bilen själv kontinuerligt, och sätter felkoder som lagras i resp styrdon.
Det är vad som läses ut med scanners.
Sen finns det enkla scanners som inte kan läsa annat än motorns styrdon tolkat mot ett universalprotokoll, och lite dyrare märkesanpassade som läser bilens egna protokoll ur samtliga styrdon.

Så finns en felkod, syns den med biltemas volvo-scanner.
Edit: Jag missade att trådskaparens bil är en 2011. Biltemas Volvo-scanner läser bara 2001-2007. Funkar ej på trådskaparens bil

Hög CO och normal lamda talar lite för katalysatorn faktiskt. (Om bilen går finfint)
Annars borde det vara omvänt med värderna om det vore vakuum eller avgasläck tex.

1,0 vid 2500 varv var riktigt högt.
Annars kan en bra service göra underverk om den är lite försummad. Luftfilter, mm.
(Verkstäder genar ofta i kurvorna, så kolla filtret själv och lita inte på seerviceprotokoll)

Naturligtvis bör bilen felsökas ordentligt innan en katalysator byts.
LMM, Tempsensorer, mm kan ställa till det, men mycket riktigt brukar HC åka med upp.
Men inget ska uteslutas för det.

Vad var vanliga tomgång CO?

Katen verkar inte tända riktigt.
Katalysatorfel på Volvo är inte jättevanligt.
Oftast då ägarrelaterat.
Har du eller tidogare ägare kört väldigt mycket korta körningar och bränt sönder katen och/eller sotat den?

En rejäl tur, med extra ansträngning KAN funka med en rejäl skopa tur isf.
Typ dra husvagn 20mil. (Men kanske inte så lätt att få till)
Buskör, men kom ihåg att det inte alls måste gå fort. Växla ner istället.
Har du inte småkört är det bortkastat.

Du kommer nog aldrig att få en sportkatalysator att lira väl med lamdasensorerna.
Tämligen övertygad.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av Kirrelito
#1245490
@MickeM, Oj, tack MickeM för ett sånt gediget svar! Ditt sinne för bilar verkar stämma då jag har kört korta sträckor mellan mig och min flickvän, vi talar om en sträcka på cirka 2-4 minuter nästintill varje vardaglig morgon. Brukade köra hem och hoppa in i arbetskläderna då.

Sen svaret på din fråga angående vanliga tomgång CO så står de inte med på papprena. Dem värdena jag skrev i mitt första inlägg var de enda värdena på pappret. De står bara "Förhöjd tomgång CO-halt, (EG:8.2.1.2) för hög och sen under där står värdena.

Antar att jag får köra in på en verkstad och byta katalysator. Är original volvo katalysator bäst eller finns det något med mer kvalité?

Tack för svar åter igen! :)
av MickeM
#1245494
Mja, den bör allt felsökas lite mer innan man dömer ut katen.
En avgasläcka FÖRE kat, eller vakuumläcka skulle faktiskt kunna åstadkomma detta.
Dvs lura reglersonden att feta på, men innan sina gränser för felkod som tidigare föreslagits.

Men låg lamda betyder rik blandning, (lite syre). Blir för mycket syre av läck = reglerlamdasond tror mager, och fetar på.
Men då blir det oftast även hög lamda ut bak. Du har strax UNDER bör-värdet 1,0.
Det och låg HC tyder inte direkt på vakuum/avgasläck, men kanske ska ignoreras.

Det skulle kunna vara en kombo av detta och småkörning. (Kanske)

Åtgärder:
Service, kolla noga vakuum/avgasläck (före kat) men även "buskör" lite.
Inget rally naturligtvis, utan dra fullgasrepor i branta uppförbackar osv, så kattens temperatur höjs extra.
Det KAN funka. Är den redan utbränd bräns den mer, eller så funkar det.
Vad har du att förlora?


Katalysatorerna tror jag funkar med pirat modellanpassat. (Om det kommer till det)
Priset gör nog större skillnad på produkten här, än med bromsskivor tex, men behöver inte vara det allra dyraste man finner...
Inget universal. Det får du inte dit fysiskt med sensorerna heller.

Lamdasensorer å andra sidan, skall vara orginal eller exakt motsvarade.
(Det händer att dom skär när man tar ur dom.)
av Kirrelito
#1246372
@MickeM,

Tjenare igen!

Inlämnad på en Volvo verkstad. Dom hittade inga fel förutom att 3 tändstift inte satt riktigt åt från föregående service men förutom de så fanns de inga fel/felkoder.

Åkte snabbt till bilprovningen och bad dom kolla om verkstaden hade fixat problemet men istället så hade CO värdena öket till nästan dubbelt?! Bilen hade 2,02 när vi testade bilen igen!

Sedan ringde jag bilverkstaden igen och kollade med dem och antagligen var de då katalysatorn som har gått sönder. Priset för en ny skulle gå på 13000kr vilket var väldigt dyrt tyckte jag så jag får se hur jag gör med den.

Men hur kan inte bilen visa felkoder när den går såpåss dåligt? Är de farligt att köra med bilen när den har höga CO värden?

Om jag då byter katalysator tänkte jag ta denna:
https://www.ferrita.com/sv/produkter/pe … c60-t6-awd

Några synpunkter på detta främrerör med katalysator från Ferrita? Har ju redan ett catback system från Feritta så kan likaväl köpa resten av systemet från Feritta också.
av MickeM
#1246378
Vaddå, går bilen dåligt?
Eller bara avgasvärden åt he?

Det som tar stryk av hög co pga dålig kat är väl miljön....
Det som tar stryk av dålig förbränning är katalysatorn.

Så volvo felsökte riktigt och fann ingenting?
Dra upp oljestickan och lukta på oljan.
Luktar den bensin? Är den blaskig och utspädd?

Jag är lite rådlös över så jättehög co och normalt lamdavärde.
Det är förvisso orsaken till varför inte bakre lamdan reagerar och sätter felkod.

Har du varmkört den ordentligt nyligen?
Så inte katen är full av oförbränd bensin.

Drar den hutlöst med bensin?

Jag har annars inget bättre än katalysatorn att komma med heller.

Katalysatorn från ferrita är säkert bra,
Jag skulle tro att Biltemas modellanpassade funkar också.

Edit: Jag missade att trådskaparens bil är en 2011. Finns ej katalysator på Biltema till den.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av Kirrelito
#1246392
@MickeM,

Volvokillen testkörde bilen och fann inga fel med den. När jag kör med den går den som ett skott och inga ryck eller liknande.

Oljan luktade inte heller bensin, men den drar ju mycket, men inget onormalt mer än vad anvisningarna om l/mil enligt trafikverkets hemsida.

Märker man någon större skillnad på Volvos katalysator och biltemas i form av utsläpp/körning? Den ena kostar ju 1000-2000kr och den andra 13000, så de är ju en enorm skillnad mellan priserna.

Om jag tar de större främreröret från Ferrita, kommer den gå igenom besiktning med en racekatalysator? Och kommer de passa in med trimmingen från polestar? Hörde från en polare att trycket från turbon kan bli konstig med större främrerör.

Och återigen, tack för din hjälp änsålänge! :)
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]