Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lisajohansson
Jag är ny här på denna sidan men jag har alltid blickat in här och fått lite tips till mina bilar.

Nu har jag ett problem med en xc70 02:a automat.
Bilen startar och låter jättefint i lådan och går jämnt,bra när man kör. Men när jag startar så sprackar det,låter konstigt. fick till mej när jag tog bilen att startkransen behövdes bytas. Jag bytte startmotor först och borrade upp hålen lite så att startmotorn kom närmare kransen om ni förstår hur jag menar? det funkade inte.. Jag har letat efter en startkrans men inte hittat någon.

Har ni några tips om vad jag kan göra utan att behöva byta ut?

Mvh Lisa
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av MickeM
Oajj.
Missar startmotorn på kransen så skriker/skrapar, det högljutt när startmotorns drev kuggar över.
Låter förfärligt.

Saknas det kuggar om du tittar in nör startmotorn är borta?

Startkransen är kuggkransen ytterst på svänghjulet.
Säljs ej löst, utan det blir komplett svänghjul a 6000kr+.

Sedan, tillkommer arbetskostnaden.
Ett kopplingsbyte, som är i princip samma jobb, och dåraktigt att inte göra samtidigt, kostar runt 12,000kr på ej AWD.
AWD kostar mera, då det är mer saker att ta ner.

Räkna +20,000kr, tyvärr, och då är det mindre verkstad som gäller.
Volvo är sannolikt dyrare ändå, men att fråga kostar inget.

Hoppas att du inte köpt den så här, och endast prutat nått enstaka tusen.....
av glock40sw
Jag hade en gång för länge sedan liknande fel med min 245. Felet visade vara i starmotorn drev ,som var lät att byta, men räckte inte till ,eftersom drevet hade hunnit orsaka liten kant på flera av startkransens kuggar.
Kanten var knappt synlig men kändes med fingertopparna ,så jag gjorde en hästjobb och med fil fasade aningen av varje kugg av startkransen. Tja, vill inte göra detta en gång till ,men resultatet blev mycket bättre än förväntat.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]