Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en fråga angående cem reläplatser på min V70 S 2003 automat. Har sökt som en tok under ett par dagar på vilka reläplatser som gäller, då jag letat efter relä 210/211.
Om det nu finns en sådan på just min modell? Dom flesta lär ju gå hitta på äldre modeller.

Varför, i sådan fråga kan ni nog undrar.

Har 6C48 felkod.
ABS givare höger fram glapp.

Har bara en fob nyckel.
Enbart för att köra den till bilia så de kan fixa en omkodning av nyckel eller en ny. Utan att behöva dra den på dolly/trailer. Samt att jag måste be en vän som har B96 behörighet.

Fob lock unlock panic, mm fungerar som de skall. Så verkar som transpondern fått sig en törn.

Provat med jumpercable mellan startmotorn o plus. Då går den igång i 3 sekunder men lägger av. Så fuelrail verkar ok. Likaså bensinpumpen som låter i läge 2. Immo/larm verkar gå in och stänga av.

Eller är det så beprövat att dom gjort min volvo modell totalt Ostjälbar?

Tack, får jag en del svar så noterar jag tråden som löst.

PS! Har gjort det mesta man kan göra, kan tyckas. Nytt batteri, bromsok, gått igenom jordflätor, kontakter, säkringar, kollat tändstift o trummor. Kollat bensinpumpen, bytt batteri på larmtutan (fast kretskortet behöver bytas), antennringen verkar ok fast no crank, utom vid hotwiriring. Dubbelkollat immo kretsen vid tändningslåset som är ok. Ändå går bilen inte igång.
Har stått parkerad ute hemma på landet i snart över 1 1/2 månad o börjar tröttna på jävelskap med detta problem. ds!
Bilagor
IMG_0015.JPG
IMG_0015.JPG (657.38 KiB) Visad 1431 gånger
ABS sensorn har inget med detta att göra, men det förstår du
Notera med flera olika nycklar nedan....
Drabbade min s70, och jäklar innan jag fattade....

Sannolikt har CEM glömt din nyckel, eller så är nyckelns transponder paj. (Inte samma sak som fjärrkontrollen)
Har du en reserv nyckel kan du testa den.

Googlade "ECM-6C48" och fann detta:

Felkodsinformation CEM-6C48

Villkor
Vid tändning på gör central elektronikstyrenhet (CEM) en transponderläsning. Om transpondern svarar med en okänd transponderkod, som inte är godkänd (inte lagrad i minnet), ingen transponderkod alls eller med ett okänt kommunikationsformat sätts felkod.
Obs! Denna felkod kan sättas till exempel om flera tändningsnycklar hänger på samma nyckelring när en av dem sätts i tändningslåset.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
Tändningsnyckeln har en skadad transponder.
Tändningsnyckeln är av fel typ, har ingen transponder.
Tändningsnyckeln har tidigare tillhört fordonet men har raderats ur central elektronikstyrenhet (CEM) minne.
Tändningsnyckeln är en ny nyckel och är ännu inte inprogrammerad i central elektronikstyrenhet (CEM) minne.
Flera nycklar var för nära varandra vid läsningen.
En elektronisk dörrnyckel var för nära antennenheten vid läsningen.
En automatisk vägtullstransponder installerad för nära antennenheten.
EMC-störningar (kraftiga elektriska fält) under kommunikationsfasen (vid start).
Tändningsnyckeln är en Volvonyckel men den tillhör en annan typ av Volvo.
Tändningsnyckeln tillhör en annan Volvo av samma typ det vill säga den har en annan transponderkod.
Tändningsnyckeln tillhör ett annat bilmärke, det vill säga den har inte samma typ av transponder.

Felsymptom
Startmotorn går inte.
Funderar på köpa en ny fob över nätet, och slipa om o flytta över chippet. Och därefter dra bilen på trailer till bilia för kodning. Men frågan är om transpondern medföljer i den nya? Om det nu går att köpa över nätet förstås.
Skruvat t ex har en, men verkar bara vara skalet.
Om det finns andra mer rek ställen.

Allt för att dra ner kostnaden.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]