Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde en sökning men hittade inte rätt info, skapar därför en ny tråd, tacksam för alla tips!

Har en V70 -05 Automat AWD stora motorn 2.5T. Har nu fått ett missljud, ett brummande som ökar med väghastigheten (inte med motorvarvtalet), men kvarstår i kurvor (tror därför inte hjullager?). Jag är mek och jag tycker inte att ljudet låter som ett traditionellt ljullager (sjungande), utan det låter mer mekaniskt, och ligger helt konstant med väghastigheten. Den har gått närmare 24000 mil, så vitt jag vet inga ljullager bytta sedan den var ny.

Svårt att säga var det kommer ifrån, vill säga bak men som ni vet kan vara svårt att säga.

Jag misstänker drivlinan AWD någonstans, kanske automatlådan. Hur brukar kassa ljullager på V70 låta för er?

Tack för alla tips! :)
På min bil så lät dåliga hjullager ungefär som dubbdäck (det mullrade om dem). På min bil så gick dessutom både höger och vänster fram samtidigt (troligen medans jag hade vinterdäcken på och inte märkte det lika mycket) så för mig så försvann inte ljudet av att svänga (men det ändrade ljudet lite grann).

Jag har också råkat ut för att ett bromsok kärvade fast och gjorde slut på ett belägg. Det lät ungefär som att man hade ett godståg inpå sig.

Det kan också komma från handbromsen bak. De är allmänt kända för att vara för klena på vissa modeller.

Prova att känna på alla hjulen efter körning och se om något är varmare än de andra. För att utesluta bromsproblem.
Skulle kunna vara vinkelväxeln som försöker tala om att den inte mår bra, kompisen bytte sin och det blev tyst o fint. På min inga missljud då hylsan var kass?! Renoverade hylsa o vinkelväxel.
En 2005 har Haldex AWD.
Om det är vinkelväxeln borde man kunna testa en sak.

Testa att bara lägga vänster fot på bromsen, och bromsa bara pyttelite, när du hör ljudet. (Haldex kopplar ifrån när bromsen aktiveras).
Minska inte farten, och bromsa inte så det går tungt.

Haldex kopplarhelt ifrån när man bromsar i landsvägsfart, för att inte bromsstabiliteten ska påverkas.
Haldex drar något även vid vanlig körning, utan hjulspinn. Nån procent.

Om ljudet försvinner med denna manöver, är det definitift AWD relaterat.

Jag vet inte 100% exakt hur alla generationer av Haldex jobbar, men denna grundprincip tror jag alla har.

Detta fungerar givetvis inte på modeller med Visco-AWD som är analog. Där är det en centrifugalkoppling med envägslager i Voscon som sköter bromsstabiliteten. Dvs kopplar ifrån om bakhjulen skulle spinna fortare än framhjulen, vid tex bromsning under viss fart.
Låg hastighet håller den i. Annars skulle man inte kunna backa med AWD....

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]