Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

adrian_vg skrev:Är du säker på att ingen omprogrammering behövs?

Har några kollegor som varit tvungna att göra en omprogrammering för att få låsningen att fungera.
Ja jag är säker. Dina kolleger kanske trott att det faktum att verkstaden haft VIDA/DiCE inkopplad på bilen för felkodsläsning eller för att köra vissa tester på låset innebär programmering (laddning av ny mjukvara) trots att så inte är fallet.

Sedan kan problem av det slag vi pratar om i den här tråden ibland bero på fel på styrenheten snarare än låskistan. Och om styrenheten byts krävs programmering, i alla fall om man byter till en ny styrenhet så som man normalt gör på en Volvoverkstad.
andersuw skrev:
adrian_vg skrev:Är du säker på att ingen omprogrammering behövs?

Har några kollegor som varit tvungna att göra en omprogrammering för att få låsningen att fungera.
Ja jag är säker. Dina kolleger kanske trott att det faktum att verkstaden haft VIDA/DiCE inkopplad på bilen för felkodsläsning eller för att köra vissa tester på låset innebär programmering (laddning av ny mjukvara) trots att så inte är fallet.

Sedan kan problem av det slag vi pratar om i den här tråden ibland bero på fel på styrenheten snarare än låskistan. Och om styrenheten byts krävs programmering, i alla fall om man byter till en ny styrenhet så som man normalt gör på en Volvoverkstad.
Förlåt, det var styrenheten jag menade!
Det jag läst mig till via bla detta forum är att problemen med studsande lås på våra bilar ofta beror på att styrenheten (inte så mycket på själva låskistan i sig) blir dålig och måste bytas.

Beklagar förvirringen.
OK. Fel på låskista tror jag generellt sett är vanligare än fel på styrenhet (DDM på förarsidan, PDM på passagerarsidan). Men jag gör inte anspråk på att veta hur det är när felsymptomet är just "studsande" lås. Även när man byter styrenhet kan man i vissa fall slippa undan utan mjukvaruladdning. Men då krävs att man hittar en begagnad enhet från en bil som är tillverkad vid väsentligen samma tidpunkt som den man själv har så att den mjukvara som i det fallet redan finns i styrenheten fungerar även i den egna bilen. Jag har själv bytt PDMen i min 02:a på det sättet.
adrian_vg skrev:
Provocative77 skrev:Hade själv problem med detta på en -01a. Jag rev ner dörren, rengjorde och smörjde upp allt. Sedan funkade klockrent i 4000mil till, till jag sålde den.
Vad gjorde du rent och hur?

Är nyfiken. Skulle vara bekvämare att slippa krångla med nyckel i lås. :)
Låskistan tog jag ut o rengjorde med något skarpt. Kan ha varit kristallolja. Sedan dränkte jag den i olja. Alla länkage o genomföringar gjorde jag rent med sprayer o smörjde med, vad jag tror, lithiumfett. Något på trycksatt flaska iaf.
Man ska tänka på att skit tränger in o med alla mil så sätter sig alla dammpartiklar där man inte vill ha dem o sedan kärvar det.
Kanske inte löser problemet. Men det är billigare än att börja byta delar.
Byt DDM:en (knappsatsen)
Har du även problem med att öppna o stänga fönsterhissen på förarsidan så är det ett givet att DDM strular
Låskista behöver inte programmeras om , det är inte säkert att man behöver programmera om DDM heller.
Hittar du en från samma årsmodell så kan det fungera rakt av. Har gjort det för mig ett par ggr.
Låskista från S60 eller V70 fungerar rakt av. Vill du vara helt säker hitta en från samma årsmodell. Kom dock ihåg att även den kan strula då det är ganska vanligt med fel på dessa.

Vill du vara säker på om det är fel på DDM så felsök med VIDA. Felkod sätts på DDM
Provocative77 skrev:
adrian_vg skrev:
Provocative77 skrev:Hade själv problem med detta på en -01a. Jag rev ner dörren, rengjorde och smörjde upp allt. Sedan funkade klockrent i 4000mil till, till jag sålde den.
Vad gjorde du rent och hur?

Är nyfiken. Skulle vara bekvämare att slippa krångla med nyckel i lås. :)
Låskistan tog jag ut o rengjorde med något skarpt. Kan ha varit kristallolja. Sedan dränkte jag den i olja. Alla länkage o genomföringar gjorde jag rent med sprayer o smörjde med, vad jag tror, lithiumfett. Något på trycksatt flaska iaf.
Man ska tänka på att skit tränger in o med alla mil så sätter sig alla dammpartiklar där man inte vill ha dem o sedan kärvar det.
Kanske inte löser problemet. Men det är billigare än att börja byta delar.
Tack!
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...