Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Iphonetomen
Hej!

Vore tacksam för lite tips om vad som kan vara fel...

Bilen är en V70N -02 2.4T med parkeringsvärmare - bensin
I höstas började jag få lite blandade problem...
Den gick inte upp riktigt i värme och det blev inte riktigt varmt i kupen.
Körde jag parkeringsvärmaren så blev det varmat i kupen, samt att den gick upp i temp.
(Tills jag började köra, då sjönk det)
Ungefär samtidigt började den varna med jämna mellanrum för att kylarvätskan behövde fyllas på.
Jag märkte att det var för högt tryck i kylvätskebehållaren för när jag skulle fylla på vätska så steg nivån.
Den började även dricka kylarvätska och jag tycker det kommer mer rök ur avgasröret.
Smakade även på droppar där, och jag tycker det smakar sött.
Samt att jag tycker det luktar avgaser från kylvätskebehållaren.

Det borde alltså vara dels termostatbyte, samt att topplockspackningen har gått...

Det är den modellen där man byter termostathuset, så det är nu gjort...
Samt tömt och fyllt systemet med ny kylarvätska.
Vilket åtgärdade värme i kupen och att den nu går upp bra i temp.

Men det är fortfarande högt tryck i systemet, och den dricker lite, lite kylarvätska.
Samt att den är lite "blurrig" vid start.
Däremot tycker jag bara att problemet kommer vis gaspådrag (när turbon går upp i varv)
Det finns ingen olja i kylvätskan, och det finns inget vatten i motoroljan.
Tändstiften ser bra ut.

Har nu kompressionstestat cylindrarna och det blev 13, 11.5, 11.5, 12, och 13.5 bar från vänster till höger.
När jag öppnade upp så såg jag att slangen till oljeskyddet hade spruckit och det läckt olja över tändstiften...(bild)

Jag har läst i andra trådar att parkeringsvärmaren kan trycka in avgaser i systemet, men det sker även utan att jag använt den.

Här kommer nu mina frågor:
Förmodligen har topplockspackningen gått mellan ett par cylindrar?
Men det var inte mer än 2 bar skillnad?
Kan det påverka att slangen till vevhusventilationen var trasig?
Vågar knappt skriva... (spricka i toppen)?
Eller kan det vara någonting med turbon som gör att den skickar in tryck i systemet?

Personligen så hoppas jag på topplockspackningen, det blir ju billigast.
Men jag byter inte gärna den i onödan.

Tacksam för alla tips och förslag!
Bilagor
IMG_1799.JPG
Slang till vevhusventilationen
IMG_1799.JPG (99.4 KiB) Visad 1933 gånger
av rid54
Det finns ju inte en enda felmodell vad gäller topplockspackningen, det kan bli väldigt varierande symptom. Grundprincipen är att det läcker från system med högt tryck, till lägre tryck. Förbränningstrycket är högst (säkert 30-40 bar), sedan oljetrycket (3-5 bar), sedan kylvätskan (1-1,5 bar eller nåt sånt). Om läckan är mycket liten, sipprar till exempel förbräningsgaser över mellan cylindrar, eller ut i kylsystemet när motorn går. När man stänger av en varm motor, kvarstår trycket i kylsystemet en stund, och då kan kylvätska gå in i en cylinder. Stora läckor - stora problem och tydliga symptom, små läckor är svårare att hitta.

Man kan göra ett leak-down test, där man trycksätter cylindrarna en efter en med tryckluft och kan på så sätt spåra läckor (motorn måste blockeras), finns säkert andra sätt också. Man kan byta packning rakt av också, men det är väl lite jobb med det. Hur vanligt det är med sprickor i locket vet jag inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ska alltid vara tryck i systemet, billigaste och enklaste lösningen är att byta kylarlocket, det kan vara trasigt så det blir högre tryck. Oftast dock för lågt tryck, då kan det försvinna kylarvätska. En metod som jag använde när jag jobbade med bilar (ej "vetenskaplig") är att varmköra motorn utan kylarlock (gärna på tomgång) tills termostaten har öppnat. Då fyller du expansionskärlet ända upp i halsen och låt motorn stå och gå, rör inte gasen. Är det fyllt upp i halsen så ser man att nivån rör sig lite upp och ner (några millimeter) eftersom termostaten och kylfläkten arbetar. Om det skulle vara en läcka på toppackningen så kommer förr (stor läcka) eller senare (liten läcka) kylarvätskan att "rinna över" när den luft som bildas i motorn om kompressionen läcker ut i kylarvätskan "ska ut" någonstans. Är det inte fyllt ända upp är det svårt (nästan omöjligt) att se när "luften kommer". Det måste vara en fungerande termostat och kylfläkt, så den inte börjar koka. Då kommer det också luft ut. Och systemet måste vara väl luftat. Det kan ta en stund, men det är "pricksäkert"
av Iphonetomen
Kylarlocket har jag provat att byta. Har provat med flera för att vara säker.
Har även provat att låta den gå på tomgång med öppet kylarlock, och har då för mig att nivån gick upp.
av Iphonetomen
Nu har jag beställt topplockspackning mm. Så hoppas jag problemet försvinner sen.
Det är ju ändå övervägande bevis på att det är den som är defekt.
av MickeM
Stopp stopp!

Vilka bevis?
Något du inte skrivit här, isf....
Vad är konstigt med att nivån stiger utan kylarlock?
Absolut ingenting.
Kör bilen utan lock, och den kan koka tom. = Normalt.

Utan lock = inget övertryck, och väskan kokar runt 105 grader med 50/50 glykol. (Minns inte exakta kokpunkten på glykolblandningen)
Med tryck och du har runt +100 grader som normaltemp på instrumentet, och kokar först runt 120grader, eller så.....

Vätskan och allt annat expanderar, det blir olika cirkulation beroende på termostatens öppnande så nivåändring på tomgång visar absolut INGET!

Du har inte beskrivit några symptom som jag skulle misstänka topplockspackningen på.
Kylvätskan kan ju läcka i parkeringsvärmaren, kylaren, värmeelementet, mm, mm....
Att den går "blurrigt" kan ju vara vad som helst. ....

Har du synat överallt riktigt ordentlig efter läckage?

Det är verkligen inget enkelt jobb att byta toppackning, och kräver flera specialverktyg, bla för att få tillbaka kamaxelkåpan, tolkar för kamaxlar, och vevaxel för kamremens återmontage, mm, mm.......
Det är ju INTE en ventilkåpa man bara kan lyfta, kolla runt lite, och sätta tillbaka enkelt.
Det var gamla röd-blockare det. Typ 940's.
av rid54
Jag tycker mig ha noterat, att om man tar loss KYLARlocket och startar motorn (kall) och varvar lite lugnt, så kommer nivån att stiga direkt om man har läckande toppackning - dvs det är förbränningsgaser som kommer ut i kylsystemet. Att nivån stiger när motorn är varm, är som nämnts helt normalt (det bildas vattenångebubblor vid lokal kokning i kanalerna runt förbränningsrummen).
av MickeM
rid54 skrev:Jag tycker mig ha noterat, att om man tar loss KYLARlocket och startar motorn (kall) och varvar lite lugnt, så kommer nivån att stiga direkt om man har läckande toppackning - dvs det är förbränningsgaser som kommer ut i kylsystemet. Att nivån stiger när motorn är varm, är som nämnts helt normalt (det bildas vattenångebubblor vid lokal kokning i kanalerna runt förbränningsrummen).
Ja om det stiger och stiger och STIGER, och/eller följt av bubblor, väldigt snart efter start med kall motor så kan jag köpa det hela.
Där har jag varit själv med hårt kokad Audi och en varmnypt Volvo 343, men dom tryckte ur sig nästan all kylvätska på nån mil och rykte som ett ånglok.....

Stiga en bit, kan det göra bara av cirkulationen, och sen mer ändå när termostaten öppnar, och öppnar man en varmkörd, så kan det busa över, och vara helt normalt.

Visst kan det vara packningen även i detta fallet, men jag är övertygad om att många byts i onödan. Så kul är det inte att byta.

Toppackningsras är mycket ovanligt på vitblockare, om dom inte är väldigt trimmade och hårt körda, eller har överhettat.
Men visst, man ska aldrig, säga aldrig.....
av Iphonetomen
Bevis, som jag skrev, var kanske lite olyckligt formulerat...
Men det är flera symptom som tyder på packningen. Avgaslukt i kylarvätskan, ryker mer än vanligt i avgasröret,
och lite vätska som smakar sött i avgasröret.
Sen har jag ingenting emot att skita ned mig lite och byta packningen :)
Jag byter den, så har jag eliminerat det eventuella felet. Kvarstår det problem, så får jag gräva vidare...

Och jag har noggrant letat efter läckage överallt. Det betyder naturligtvis inte att det inte finns, men jag har inte sett något på motorn,kylaren eller på parkeringsvärmaren osv...
Värmepaketet har jag inte tagit ut. Men jag har tagit loss paneler och tittat efter läckage. Det finns inga spår av det. Inte heller är det någon sådan doft i kupen. Inte heller varit fuktigt på någon matta.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...