Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Hej, fyllde på glykol i dieselbilen. Volvo V70 2,4Diesel 2007.

Och i behållaren var det röd glykol.( Vi har ägt den sedan ny ,d.vs fortfarande orignal kylarvätskan :roll: :roll: )

Så Jag hälde i OkQ8 röda "longlife" glykol och på baksidan stog det även Volvo på flaskan.

Men så svängde en bekant förbi med exakt likadan bil fast en 2006, ocskå en 2,4Diesel . Och vi kolla i hans expansionskärl och där var det blågrön.

Så vad ska man ha? Rött? eller Blågrönt? Vad händer om man har i röd men ska vara blågrön? Bäst att byta? fifan.
Färgen säger inget om innehållet. Har ni originalvätskan (dags för byte typ igår!) var det rätt att fortsätta fylla på med sådan. Har din bekante bytt så spelar färgen ingen roll bara det fylls på med samma sort. Med sort avses vilken sorts glykol det är i, inte färg eller märke.
Det konstiga är att ingen av oss har bytt kylarvätskan och hans hade alltså blågrön från fabrik medans min hade tydligen röd.

Ja byte är inte en dag för tidigt så blir nog byte till sommaren. Någon som har tips på hur man lättast tömmer ut kylarvätskan? Ska jag fortsätta med röd eller ska jag köra på blågrön när jag byter?

Min är Automat växlad å hans är manuell men det känns ju långsökt som tusan att det skulle bero på det.
Hur många liter går det i förresten? Har dieselvärmare
Ca 8 liter, lite mer för värmaren kanske.

Sitter en kran under kylaren och en bakom motorn vid oljekylblocket. Du får inte ur allt men spola en gång med rent vatten emellan så är du nära nog. Fyll med högkoncentrerat så att du får i 4 kg glykol och kompenserar för det rena vatten som blev kvar när du sköljde.
zxcvbn: Vi har skrivit många och långa trådar om detta med färg och glykol. Det är som dom andra säger här, att färgen har ingen som helst betydelse. Det finns ingen färgkod för glykoler. Ren glykol är för övrigt färglös. Det viktiga är att du häller i Etylenglykol! Det ska stå på flaskan/dunken vilken sort det är. Det finns en annan sort, men det är tämligen ovanlig. Du kan läsa mer om detta i alla gamla inlägg.
Kylarvätskan skall bytas vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet (rostskyddet). Det räcker bara i två år. Det är tillsatt i all glykol som är avsedd att användas i motorfordon.
Så bry dig inte om färgen. Se till att du häller i Etylenglykol. Och byt vart annat år.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]