Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannebasse
Hej alla!

Jag har en V70N 2001 som gått ca 24 500 mil, en helt ok bil i mina ögon.

För några veckors sedan blev det rejält kallt från att ha varit fuktigt. Det frös på och torkarblad frös fast på bilen. I sanningens namn så noterade jag inte riktigt detta utan tänkte spola bort den tunna frosten på framrutan med några sprut parat med vindrutetorkarsvep. Det hade gått bra förut...

Det slutade med att vindrutetorkararmen framför föraren slutade att fungera, den hänger liksom löst där den sitter. Gör man enstaka torkningar med torkarna så hänger den med, därefter fastnar den under armen på den vänstra torkaren. Man får hela tiden manuellt "lägga" den på plats.

Är det någon som vet hur man ska laga detta? Jag trodde detta skulle vara ett inte helt ovanligt problem men kunde inte hitta något liknande på forumet. Behöver man byta armen eller finns en underliggande mekanism styrd från en motor?
Någon som vet?

Tacksam för hjälp, speciellt i dessa tider när man behöver spola rutorna typ hela tiden.

Danne
låter som att muttern som håller torkarmarmen på plats har kommit lös när du försökte forcera svepet i och med
att den frusit fast och nu rör sig axeln fritt och inte får med sig armen.
har du kollat om armen sitter ordentligt på torkarmotorn axel som finns precis i närhetev av huven, där den faktiskt ansluter
Hej!

Tack för snabb respons!
Nej, jag har nog inte gjort det så grundligt. Jag har däremot känt på torkararmen och den kände mer eller mindre "lea-lös" och gled allmänt i fästet även om det kändes som om armen satt fast.

Jag tror mig veta att det finns en mutter som fäster armen, är det den jag titta efter?
/D
ta tag i torkararmen och gör en svepande yta som om den torkar, dra inte för hårt ifall den nu sitter fast, men går det ganska lätt
så går den "runt" motoraxeln, sitter alltså inte fast på denna, eftersom motorn har splines på axlen så kan det vara så att
den har slipat på torkararmen i konan som är av aluminium, prova ta bort, rengör och dra åt muttern till den sitter.
man behöver inte dra åt hårt
Användarvisningsbild
av Nexus
FEL AVDELNING!! RUBRIKEN I DENNA AVDELNING SÄGER FÖLJANDE Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05).

Flyttar till rätt avdelning-----
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]