Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fosho
Tjena!

Jag har en idé om att sälja Jeepen och köpa en XC90, 06a kanske, och kitta den lite i overland-stuk. Breda däck med grova mönster, takkorg, lite lampor här och där.

Min fråga är bara, går det? Jag hittar endast 1 bild på en XC90 med "fetare" däck, men det är en j**** monster truck. Takkorg, lampor etc är inget konstigt.. går ju att göra på allt. Tänker mest på däcken.. Ingen idé att kitta den upp till om inte sulorna är rätt. Två par Cooper Discoverer STT PRO hade vart :-)-)

Varför har ingen gjort det tidigare? Ser det för jävligt ut eller är det tekniskt sett bara korkat att göra det med den? Jag vet att det finns 100 andra bilar som passar ändamålet bättre (min Cherokee XJ t.ex). Men hjärtat ligger hos Volvo, och om det går... så varför inte? :)

Korkad tråd kanske, men intressant att höra vad andra tycker.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Dels är det väl tekniskt ingen jättepoäng eftersom den ändå inte är byggd som en terrängbil. Men det är ju bara en aspekt.

Estetiskt vettefan. Jag är ju inget SUV-fan till att börja med men XC90 känns väldigt utformad för asfaltsbruk även designmässigt. Å andra sidan ser en ny Land Rover rätt city-lyxig ut den med men levererar uppenbarligen rätt bra utanför asfalten. Jag tror iofs inte på att offroad-styla en Discovery heller för egen del.
av MickeM
Om du planerar att göra detta enbart för att du gillar utseendet så finns inga rätt och fel.
100% smaksak.
Kör hårt!

Jag är terrängnörd med relativ erfarenhet, och kan meddela att har du tänkt att visa XC90'n terräng, (alltså värre än oplogad sämre grusväg), så välj istället en "riktig" terrängbil någorlunda avsedd för ändamålet, av valfri modell.

Xc90 och de flesta moderna SUV'ar är bara en "stadsjeep" och har:

Ingen lågväxel = bränd koppling med manuell, och blir klen och svårkörd i terräng med för högt växlad aut.

Dålig markfrigång. Svårt att göra en ordentlig höjning, och dessutom passera SBP. Mycket större hjul ryms inte, och blir också "myndighetsproblem".

Dålig fjädringsväg, då den ju är byggd för väg. Tappar markkontakt redan för medelstora ojämnheter.

Bräcklig 4wd. Inte designad för svårare förhållanden, utan för normalt bilåkande på vinterväg, typ.

Bräcklig exteriör och underrede. Kan utrustas med hasplåtar osv, iofs.

Detta är troligaste anledningarna till att det inte finns många "offroadutrustade" XC90.

Men är det bara utseendet man vill åt, så Kör hårt!
Användarvisningsbild
av fosho
Tack för bra input!

Det är absolut mestadels för utseendet! Hittade den här dåligt photoshoppade bilden på nätet, http://s33.postimg.org/83amicci7/Vg_640_1.jpg

Jag kan se det framför mig, även om hjulen ser lite off ut. Sen inte nödvändigtvis den färgen man hade valt till ett sådant bygge.

Tanken var lättare offroad, dåliga grusvägar, en enklare tundra. Ingen bergsklättring iaf! Det som kanske skrämmer mig mest är väl om, som du säger, lådan eller andra delar pallar trycket. Grövre däck skapar ju mer vibrationer runt om också. Jag har ingen personlig erfarenhet av XC90 men min gamla V70 (05) hade en tendens att rassla som tusan efter en enklare resa på dålig grusväg. Allt hoppar lös.

En annan idé hade varit XC70, alá https://www.ipdusa.com/uploads/images_b ... ize_57.jpg - den har väl många sett förut. Riktigt tjusig om man frågar mig!

Funderar på vilken peng man landar på efter ett bilköp + modifieringar. Troligtvis "mycket" om man vill göra det bra :roll:
Användarvisningsbild
av P210
Kul idé! Begriper inte att det är så svårt att hitta bilder på just XC90 i det stuket, den är ju som klipp och skuren för det..
XC70:or i offroadstuk verkar det däremot finnas gott om?
Thule har en fräck korg (Thule Trail XT) som jag tyvärr inte hittar någon bra bild på monterad (längst ned t.v.) hade suttit som en smäck!
Annars verkar det finnas gott om järnsängar i olika storlekar för mer traditionellt stuk.
Bild
Användarvisningsbild
av fosho
majzoo skrev:Såg en Xc90 med takbåge bland Google bilder. Länkades hit :
http://www.garaget.org/?car=370723&image=3507532
Se där ja! (BE) Precis något i den stilen som jag tänkt! Hade vart kul att se om han hade några andra sulor till :)
Tusen tack för den guldgruvan till inspiration !

P210 skrev:Kul idé! Begriper inte att det är så svårt att hitta bilder på just XC90 i det stuket, den är ju som klipp och skuren för det..[/img][/url]
Kan inget annat än att hålla med! :D

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]