Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei
Jeg er en lykkelig men desperat eier av en 2006 modell XC70 med 2,4 Diesel og automat. Denne har nå rullet 490.000 km. Har fulgt alle servicer på merkeverksted og er i veldig god stand... Inntil for noen uker siden. Les hele historien, der ligger det sikkert litt informasjon som kanskje hjelper med å finne feilen.

For noen måneder siden begynte min kjære Volvo plutselig å bruke litt olje. Jeg tenkte ikke mye på det. Men under en forbikjøring for noen uker siden mistet motor all kraft plutselig og jeg fikk opp feilmelding "sotfilter 80% fullt. Denne feilmeldingen forsvant men motoren gikk i et slags nødmodus

Jeg antok at dette skyldes det litt høye oljeforbruket mitt. Sjekket litt og fant ut at den sannsynlige årsaken er turboen. Olje slipper inn til motoren via turboen. Lot bilen stå i påvente av en ny turbo og pakninger. Denne fikk jeg for noen dager siden. Fikk denne byttet på verksted. De sa de fikk opp en feilmelding og det var på sotfilteret (dieselpartikkelfilter). De forsøkte 2 ganger å regenerere (rense) dette uten hell. Jeg antok at ved å kjøre bilen god og varm og kjøre noen timer ville bilen selv klare å rense filteret. Det gikk ikke. Bilen manglet fremdeles kraft. Men det var ingen feilmeldinger i displayet og ingen varsellamper.

Neste dag startet jeg bilen, men det dukket opp flere feilmeldinger i displayet og rød trekant etter noen meter. Parkerte bilen med en gang. I dag var jeg på Biltema og kjøpte meg en Volvo diagnose maskin. Leste av følgende feilkoder: ECM-2A20, ECM-2B30, ECM-2A70, ECM-1507, ECM-6820, CCM-0040, CEM-5F50. Fikk jo panikk først. Men når jeg leser litt mer tolker jeg det til at det hele skyldes at jeg kjørte litt lenge med et tett sotfilter. Dette førte til overoppheting, utslipp av urensede avgasser og turbo feil. Altså, planen nå er å bytte sotfilter og se om ting roer seg...

Er jeg helt på vidda? Noen som kan hjelpe en som er veldig i tvil og desperat på jakt etter råd og tips? Det er absolutt ingen ulyder fra motor eller drivverk.

Masse takk for all hjelp!

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]