Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vår Volov S60 01 fick underkänt på undre fjädersäten, hur omständligt är det att byta? När man tittar på reservdelen så ser det ut som att fjäderbenet måste av helt?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Undre fjädersäte fram är integrerat i fjäderbenet. Bak i hjulupphängningen. Det finns inte som lös egen del.

Nya Sachs stötdämpare kostar ingen förmögenhet från Tyskland och att byta är inte raketforskning om man har lite tålamod men det är en del som ska isär så det tar en stund. Fjäderspännare och fjäderbensverktyg för att lossa skruvarna i toppen finns på Biltema.
av Alexas
Jag misstänkte att det va sätet som fjädern vilar på men va osäker. Därför jag ville ha en bild :D

Och då är det som Bergdahl skriver, ny stötdämpare som gäller. Och klokast gör du i att köpa från Tyskland till exempel reservdelar24. Och kom ihåg, Båda sidor ska alltid bytas samtidigt!

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av snowman
På besiktningsprotokollet stod det fjädersäte fram höger undre rostskadat, jag trodde det var detta : https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 11-82001sv

Jag vet dock att skålarna som håller fjädrarna underifrån är oftast ganska rostiga på äldre bilar och det är troligen denna skålen det gäller.

Fick nyligen bytat båda fjädersätena på V70:in, det kostade ca 1400 kr men det var då övre och troligen handlar det bara om själva koppen då. Vad kan det kosta att hela fjädern bytad? Pratar man 2000 kr eller 5000 kr för en sida?
av MickeM
Nej nej, det där är övre fjädersätet, med styrlager.
Undre fjädertallriken är själva stötdämparen/fjäderbenet.

Byt båda främre stötdämpare med övre fjädersäte och styrlager på båda sidor.
Allt rostskadat är då borta, och du har nya friska dämpare, så bilen går bättre efter vägen också.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]