Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hans1944
S 80 2004 2,5 T 21000 mil.
Cirka var tredje månad startar inte bilskrället. När jag har kört bilen varm och stängt av motorn och skall starta efter en stund, nu sist efter 10 minuter,hörs endast svaga klick , något relä som reagerar?, men startmotorn reagerar inte, möjligen att reläet till startmotorn rör på sig mycket svagt.Inte startmotorn.
När jag kommer efter ca12 timmar, nästa morgon; startar den på första försöket och gör så i ett par månader framåt.Sista gången före idag som detta hände var för så kort tid som tre veckor sedan. Bilen går inte att rulla igång eftersom det är automatlåda.
Har bytt kontaktpaketet för startnyckeln för att utesluta det ev felet. Batteriet helt nytt och bilen var fulladdad vid tillfällena .Alla kabler ordentligt fast till batteriet. Ingen på Bilia i GBG känner igen felet.
Jag lutar åt att det är något fel på datorn i bilen, Någon kondensator?? som skall laddas ur innan datorn kommer igång, och kan vidarebefordra signalen från startvredet.
Hans 1944
av Xuri
Hans1944 skrev:S 80 2004 2,5 T 21000 mil.
Cirka var tredje månad startar inte bilskrället. När jag har kört bilen varm och stängt av motorn och skall starta efter en stund, nu sist efter 10 minuter,hörs endast svaga klick , något relä som reagerar?, men startmotorn reagerar inte, möjligen att reläet till startmotorn rör på sig mycket svagt.Inte startmotorn.
När jag kommer efter ca12 timmar, nästa morgon; startar den på första försöket och gör så i ett par månader framåt.Sista gången före idag som detta hände var för så kort tid som tre veckor sedan. Bilen går inte att rulla igång eftersom det är automatlåda.
Har bytt kontaktpaketet för startnyckeln för att utesluta det ev felet. Batteriet helt nytt och bilen var fulladdad vid tillfällena .Alla kabler ordentligt fast till batteriet. Ingen på Bilia i GBG känner igen felet.
Jag lutar åt att det är något fel på datorn i bilen, Någon kondensator?? som skall laddas ur innan datorn kommer igång, och kan vidarebefordra signalen från startvredet.
Hans 1944
Slocknar intstrumenpanel å allt annat i bilen också när du vrider om precis som att de är strömlöst ?

Jag misstänker dålig jord någonstans eller Flatstiftet på startmotorn beroende på vad du svarar på frågan överst.

Kan ha å göra me temp, luftfuktighet etc men känsligt som attan är de om de blivit lite ärj/oxid på ovannämnda grejer.
av lennart lundberg
Hej!

Har samma tips som Xuri, flatstiftet. Inte ovanligt fel.
Att Bilia GBG inte kände till det som ett feltips förvånar mig.
Börja med att kolla flatstiftet på startmotorn så att det inte har ärgat och ger dålig kontakt.
Om kabelskon har ärgat så bytt den eller kläm ihop kabelskon, det sista alternativet kortvarig lösning av kabelskon som sitter på sladden.
Det billigaste alternativet att börja med. Byt kabelskon och använd en riktig kabelskotång.

Lennart
av valln
Kan det vara glapp i startmotorreläet?
Sitter i säkringsboxen till vänster i motorhuven och reläet går att skifta mot bränslereläet tror jag det var.
av Hans1944
Tack ni som engagrerade er. Jag drog i flatkontakten flera gånger slipade litet och oljade.
Sedan har bilen startat utan probllem.
Det har funkat i ett halvår nu.
Hans1944

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)