Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
andersuw skrev:Låter rimligt i mina öron. När den väl är fixad handlar det sedan bara om att motionera den. En handbroms slits egentligen inte alls vid normal användning. Den behöver bara röra på sig för att inte becka ihop. ;-)
Funderade lite på det där. Är det bästa jag kan göra att använda handbromsen så mycket som möjligt fram till bytet, eller ska jag låta bli att använda den tills backarna är bytta?
av andersuw
Om den nu är så pass dålig att den riskerar att haka upp sig och inte gå ur när du vill tycker jag du skall låta bli att använda den. I annat fall skadar det sannolikt inte att börja motionera den redan nu. Problemet med backarna (att beläggen tenderar att släppa från sitt fäste) tror jag inte har så mycket med användningen att göra utan beror mest på åldern. Men risken för problem med kärvande mekanismer reduceras med regelbunden motion.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag, som många med automat, ställde förr ofta bilen på parken på lådan och skippade handbromsen (den kärvade ju alltid i alla fall och tog ojämnt). Men sedan jag bytte backar för 2 år sedan han jag använt den varje gång och ibland när jag kommer ihåg motionerar jag spaken upp och ner 20 gånger. Nu är den som ny, jag kan dra lätt i 10 km/h och den låser båda bakhjulen. Inga problem på besiktningen för en vecka sedan eller jo en styrled då...

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)