Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brezzz
Jag hör ett ljud i bilen när jag kör som får mej att misstänka att vänster bakhjulslager behöver bytas. Har inte kollat så jättenoga.
Och ibland kommer det upp på instrumentpanelen en gul triangel och ett meddelande som säger typ "broms service omgående" som försvinner lika oväntat som det kom.
Frågan är: Kan hjullagret ha något samband med bromsmeddelandet eller är det bara ett sammanträffande?
Svar lär jag få tids nog när jag bytt lager men det hade varit intressant om nån visste.
av Kena
Bromsklossar slut? kan ge ett skrammlande ljud du hör om du vevar ned rutan när du kör.
Användarvisningsbild
av Brezzz
Nae tror inte det är klossarna, då hade jag hört det när jag bromsar väl?
av Kena
Nej då nyper klossarna fast i skivorna. Men ta loss bakhjulet och kolla, kostar ju inget.
Användarvisningsbild
av #27
Dum fråga kanske har du någon bromsvätska på den???
Användarvisningsbild
av Brezzz
Har kollat bromsar och vätska. Allt ser okej ut.
Skall skaffa en riktig domkraft så att det blir lättare att kolla lagren.
Var inne på http://www.autokatalogen.se och sökte hjullager där för att kolla priset. Då stod det i produktinfon:Kit contains bearing with integrated magnetic impulse ring in one of the seals.Use a Magnetic Encoder Detector to verify ABS side before mounting

Kan det vara hela boven i dramat?
Att lagret har gått och sabbat magnetimpulsringen?(Snygg översättning) 8)
Och vad är en Magnetic Encoder Detector?
Puh...många frågor...
av Dartanjang
Jag har nyligen förstått att bakhjulslagren på XC (alla V70?) är en mycket svag punkt. Två kollegor har inom en vecka blivit tvungna att akut byta dem och båda verkstäderna säger att det är ett vanligt problem. Den ena bilen hade bara gått 6500 mil! Den andra 14000 (inte heller speciellt långt).

Så nu går jag i väntans tider (3500 mil).
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är ju samma med framlagren.
Lika kass kvalite där.
Klart du hör om klossarna är slut.
Metall mot metall ja då lär du höra ett skrapande ljud när du bromsar
Användarvisningsbild
av Brezzz
Bilen har rullat ca:21000 mil så sånt får jag nog förvänta mej framigenom.
Användarvisningsbild
av Brezzz
Vill bara uppdatera...
Bytte vänster bakhjulslager idag. 1700:- kostade det och tog knappt en timme att byta.
Lite information till dom som drar sej för att byta på egen hand: Fega inte, byt själv. Jätteenkelt! Värt varenda krona! Jag svor inte en enda gång! :lol:
Lagrena sitter som framhjulslagrena, på nav, så man behöver inte använda pressar och specialverktyg för detta.
Jag behövde endast en hylsnyckelsats och en gummiklubba.
Behövde inte ens Loctite, för det följde med skruvar som var förpreparerade med sånt.
Det enda är att bromsmeddelandet spökar fortfarande...
/Fredde

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]