Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av passat85
Hej!

Jag har ett problem med min volvo s80 2000 t6:a .
Den har under senaste halvåret IBLAND larmat för ABS antispinn och SRS samtidigt och jag tappa alla mätarna, motortemp. hastighet & varv samt tank. samt att den även ibland i dessa lägen förmodligen gått in i felsäket läge då den börjat gå som en burk bullens pilsnerkorv och dör på tomgång, blöddrar rejält . Detta har kommit och gått och ibland ordnat till sig genom att vrida av bilen och starta om. Jag fick tips om och satte det i samband med låg batterispänning så jag bytte till ett nytt 80AH AGM batteri, felen försvann och det var bra i 3mån sen dök det upp igen! jag fick då ladda mitt nya AGM batteri och det gick till sig... gjort om detta med laddning varannan månad. Men nu har felet återkommit och det har inte hjälpt med att smocka batteriet fullt, så förmodligen är det något helt annat. Jag tog en chansning och skickade min ABS styrenhet på omlödning eftersom min CEM redan är lagad (bytt komponenter och omlödd) pgr att den var skadad.

Nu när jag har abs enheten på omlödning så har jag kört bilen utan enheten, naturligtvis med massa varningslampor tända och utan halvljus.?
Men så plötsligt idag när jag startar bilen så har jag mätarna tillbaka ! Allt funkar! Fast abs enheten inte sitter i bilen...jag var av uppfattningen att bilen tog sina signaler för mätarna via den på årsm 2000? tydligen inte iaf. Så felet är ju helt klart inte abs enheten ...
Jag tänkte prova byta ut DIM nu kombi-instrumentethuset.

i övrigt har jag läst mig till att jag bör kolla ABS kransarna, abs givarna, givare på bromsservot och givare på bromspedalen.

är det något jag missar, har någon annan något bra förslag på vad detta kan vara ?

EDIT: Mina handbromsbackar är kassa, sitter det ABS givare på handbromsbackarna ?
Tycker det låter som du är på rätt spår. Vid sidan av dåligt batteri, defekt ABS och defekt CEM är det defekt DIM som kan ställa med en sådan här symptombild och DIMen på den här årsmodellen är i likhet med ABSen felbenägen. Dock kan det ju vara värt att kolla med t.ex. obdtuning om omlödning av DIM snarare än byte. Och nej, det finns ingen ABS-givare vid handbromsbackarna.
Låter bra att någon tror som jag iaf ! Blir byta DIM kostar 500kr för en beg så känns det värt .

Ang laddning så är det kollat tidigare men ska kollas upp igen . Det är något som drar Tjuvström tror jag. Bilen har dessutom efter CEM repen fått ytterligare en olustig sak den pysslar med och det är att 90% av gångerna man ska låsa upp så tänds endast kupé belysning och i backspeglarna bilen låser alltså inte upp sig utan endast tänder . I detta läge om jag försöker starta bilen så när jag vrider på tändningen så tänds endast DIM svagt man ser vad som står men det är svagare och bilen kan inte startas. Bilens larm går inte igång heller när man låser upp med nyckeln elev annat. I detta läge måste plus på batteriet lyftas några sekunder då får bilen ström igen och allt funkar .

Teorier på detta ? Kan jag placerat ett relä tokigt på CEM ? något annat ? Den spökar totalt försöker åtgärda ett fel i taget.
passat85 skrev:Låter bra att någon tror som jag iaf ! Blir byta DIM kostar 500kr för en beg så känns det värt .

Ang laddning så är det kollat tidigare men ska kollas upp igen . Det är något som drar Tjuvström tror jag. Bilen har dessutom efter CEM repen fått ytterligare en olustig sak den pysslar med och det är att 90% av gångerna man ska låsa upp så tänds endast kupé belysning och i backspeglarna bilen låser alltså inte upp sig utan endast tänder . I detta läge om jag försöker starta bilen så när jag vrider på tändningen så tänds endast DIM svagt man ser vad som står men det är svagare och bilen kan inte startas. Bilens larm går inte igång heller när man låser upp med nyckeln elev annat. I detta läge måste plus på batteriet lyftas några sekunder då får bilen ström igen och allt funkar .

Teorier på detta ? Kan jag placerat ett relä tokigt på CEM ? något annat ? Den spökar totalt försöker åtgärda ett fel i taget.
Om du har tjuvström eller inte kan du ju mäta upp. När det gäller det andra problem du beskriver låter det onekligen som ett CEM-relaterat problem, särskilt om dåligt batteri och dålig anslutning av batterikablarna kan uteslutas. Har svårt att tro att ett fel på DIM skulle kunna ge de symptomen.
andersuw skrev:
passat85 skrev:Låter bra att någon tror som jag iaf ! Blir byta DIM kostar 500kr för en beg så känns det värt .

Om du har tjuvström eller inte kan du ju mäta upp. När det gäller det andra problem du beskriver låter det onekligen som ett CEM-relaterat problem, särskilt om dåligt batteri och dålig anslutning av batterikablarna kan uteslutas. Har svårt att tro att ett fel på DIM skulle kunna ge de symptomen.

Kanske borde testa byta anslutningarna till batteriet .
Nej tror inte heller att problem 2 är DIM, däremot problem 1. det är nog 2 helt olika fel .
Dock tveksam Hurvida ett relä som ev sitter fel ett halvt steg på CEM skulle orsaka det känns också konstigt eftersom det ibland fungerar. Kan man hitta mall på hur reläna ska sitta ? (Jag satte tillbaka dom efter mitt egna foto av boxen.) Tror mer på strömförsörjningsproblem någonstans iom att den också tjuvdrar.

Är alla relän på CEM likadana? Fick det uppfattningen när jag kikade . Kanske något relä glappar.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]