Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, nu kommer det kanske en genant fråga? jag har letat till förbannelse efter armstöd (mellan förarsätena) Volvo XC 2003-2006 i OAK, igentligen så är det bara själva locket med OAK. På Volvo i Eskilstuna var dom ej behjälpliga alls, kändes som att dom blev besvärade av att få leta efter delen, till slut sa dom bara att delen ej finns längre. Ok! Min fråga är då om nån vet vart man kan få tag på ny sån del i OAK? har letat på bildelsbasen, där är det bara slitna/nergångna armstöd, har även kollat med Bildeve, dom är supertrevliga men kunde dock inte hjälpa. Finns det nån som kan ge mig nått bra tips? Om det är nån som har en sån? eller vart man kan få tag på en?

tack på förhand.
Det skulle förvåna mig om delen inte finns längre. Om du ger mig årsmodell och chassinummer (sista sex siffrorna) för den bil du skall ha armstödet till samt besked om huruvida det finns mugghållare i armstödet eller inte och om bilen har RSE (Rear Seat Entertainment) eller inte kan jag plocka fram rätt artikelnummer åt dig. Sedan bör vilken Volvohandlare som helst kunna hitta och beställa delen, även de som är alltför lata eller inkompetenta för att leta upp den åt dig.

Armstödet består av flera delar men som jag fattar det är det bara den översta läderklädda delen du är ute efter. Är det rätt uppfattat?

P.S. Armstödet och den konsol den sitter i är inte utformat på ett och samma sätt inom det årsmodellintervall du anger. Det finns en huvudvariant t.o.m. 04 (före facelift) och en annan fr.o.m. 05 (efter facelift). Möjligen kan det också finnas skillnader mellan 01-03 och 04 ifråga om färgen på vissa plastdetaljer (grå/grafit kontra charcoal). Sedan kan det också finnas detaljskillnader i utformningen inom dessa huvudvarianter.
Årsmodellen är 2002, inredningen är OAK (läder) det är inte charcoal (svart) utan grå/grafit. chassinumret är detta: YV1SZ58K321068055, det är en sk bucket, mugghållaren är framför själva armstödet, alltså inte i. Det är själva locket jag skulle vilja få tag på dvs OAK lädret. Dom på Bilia i Eskilstuna, sa bara att det inte går att få ta på. är det så att inte OAK finns, kan jag även tänka mig grå/grafis om det finns den färgen i läder?

Hoppas verkligen på nått bra svar om detta
För en XC70 av årsmodell 2002 med chassinummer (sex sista siffrorna) t.o.m. 122999, utan mugghållare i armstödet (det finns både med och utan i själva armstödet oberoende av det faktum att det också finns en mugghållare längre fram på konsolen) och med interiörkod BX8X (där X står för vilket tecken som helst) är artikelnumret 39895386. För interiörkod BX7X är artikelnumret 39895385. Vad jag kan se motsvarar BX8X oak och BX7X grå. Du kan själv se på produktskylten (som finns i motorrummet eller på baksidan av B-stolpen på passagerarsidan) vilken interiörkod din bil har.

Bara att ringa närmsta Volvohandlare, ge dem artikelnumret och be dem beställa hem delen om den finns. Och det skulle som sagt förvåna mig om den inte gör det.

OBS att det grå armstödet är mörkgrått, ej mellangrått eller "grafit". Det finns ingen skillnad på just den punkten mellan bilar som har "grå/grafit" och dem som har "charcoal". Se bild nedan på tunnelkonsol till V70 från en faceliftbil ("charcoal") till vänster och en från en V70 av samma årsmodell som din ("grå/grafit") till höger. Som du kan se är det ingen större skillnad på färgen även om det definitivt skiljer på en del andra detaljer i bilarna, t.ex. alla manöverorgan för el av olika slag.

Bild

Armstödet till höger i bild kan du för övrigt få köpa av mig för en billig penning. Även om V70 och XC70 inte har riktigt samma konsol är armstödet detsamma. Och jag tror att jag fortfarande har min gamla konsol liggandes i källaren någonstans. Jag bytte konsol strax efter att jag köpt min V70 -02 för åtta år sedan eftersom den konsol som satt i V70/XC70 före faceliften 2005 är bland det fulaste Volvo lyckats åstadkomma i konsolväg samt dessutom föga praktisk. ;-)

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]