Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoppepoppe
Jag behöver byta min bakre ljuddämpare på min s80 årsmodell 2001. Jag är inget proffs, men har inte heller tummen mitt i handen. Jag har hittat en ljuddämpare på biltema för en rimlig peng, men när jag tittar under min bil så ser det ut som att originaldämparen är fastsvetsad i kopplingen till systemet, och på den på biltema är det en anslutning där det ser ut som att man skjuter in röret i året och säkrar med en skarvmuff. Hur ska jag göra för att få bort den gamla ljuddämparen? Kan man bara gå loss med en vinkelslip och bara vara noga med att inte kapa för mycket innan kröken?
av ThunderAce
likadan montering är på V70N samt S60, byte senast på svärfars V70N 2001 och då gick jag lös med en tigersåg istället, lättare och
komma åt och mindre explosionsrisk med tanke på att man är nära tanken, fintandad metallblad använde jag

måtta ut innan du kapar var nånstans den nya dämparen hamnar så du inte kapar för mycket för då kommer den inte räcka till
av hoppepoppe
Ah, smart! Då ska jag köpa fina metallblad och sätta igång. Jag hittade förövrigt samma dämpare på skruvat.se, och med lite rabattkoder blev det inte ens 1100 kr istället för biltemas 1899 kr.
jag inhandla denna till svärfars V70N från Ebay.de
hittade en för ca 800 inklusive frakt, tog 5 dagar och få hem den

brukar handla rätt mycket delar därifrån, letar självklart på original artikelnummer så det blir rätt
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]