Sida 1 av 2
VVT Drevet
Postat: ons 09 okt 2013, 14:21
av jeg46
Hej Min dotters Volvo V40 1.6 -01 Det är problem med detta drev igen bytte det för 3000 mil 2år sen på verkstad (volvo orginaldrev) .På tomgång kommer ett pulserande ljud som många har beskrivit i detta forum. Nu är frågan - kontakten till seleoniden som styr detta sitter under kåpan sidan mot kamremmen, om jag rycker ut kontakten försvinner misssljudet .
Vad händer om man kör utan att ha kontakten i ????
Re: VVT Drevet
Postat: ons 09 okt 2013, 15:43
av Malish
skulle tippa på att du troligast får sämre effekt och sämre bränsleförbrukning.
VVT har den ju för att kunna anpassa när ventilerna öppnar för att få maximal effekt och bränsleekonomi.
kopplar man bort den så kommer ju ventilerna öppna lika hela tiden oavsett varvtal och belastning.
och det får ju som följd att bränsleförbrukningen stiger och motoreffekten försämras.
även avgasvärdena borde bli sämre så det är nog inget du ska chansa att besikta bilen utan.
Re: VVT Drevet
Postat: ons 09 okt 2013, 20:43
av DTJ
Malish skrev:skulle tippa på att du troligast får sämre effekt och sämre bränsleförbrukning.
VVT har den ju för att kunna anpassa när ventilerna öppnar för att få maximal effekt och bränsleekonomi.
kopplar man bort den så kommer ju ventilerna öppna lika hela tiden oavsett varvtal och belastning.
och det får ju som följd att bränsleförbrukningen stiger och motoreffekten försämras.
även avgasvärdena borde bli sämre så det är nog inget du ska chansa att besikta bilen utan.
Bra! (W) perfekt beskrivet :D
Re: VVT Drevet
Postat: ons 09 okt 2013, 20:51
av Malish
helt enkelt, får inte motorstyrningen signal från VVT att den fungerar så kommer den gå på ett förprogrammerat "snitt" värde som tillverkaren bestämt.
och det är inte det optimala, men det fungerar.
det blir helt enkelt som på en motor utan VVT.
samma händer när du kopplar bort tex LMM, då går motorn på ett förbestämt värde.
motorn går skit, men den fungerar.
VVT är dock mindre allvarligt eftersom den bara ställer kamvinkeln och därmed ändrar när ventilerna ska öppnas.
Re: VVT Drevet
Postat: tor 10 okt 2013, 08:28
av janne321
Det finns en täckbricka att köpa/tillverka själv som sätts mellan toppen och solenoiden som gör att du kan ha kontakten i utan det påverkar VVT drevet.
Re: VVT Drevet
Postat: tor 10 okt 2013, 14:09
av jeg46
Tack för hjälpen alla :D Ska tillverka ett plåtlock o sätta dit en ny packning blir perfekt :D en billig reparation!! Upptäckte att om man kör med stickproppen ute kommer ett larm i bilen Gjorde den strömlös några timmar då försvann larmet får väl se på besiktningen vilken co halt det blir ???
Re: VVT Drevet
Postat: lör 12 okt 2013, 12:52
av jeg46
Har provat med egettillverkat lock men bilen blev slö fastän missljudet försvann är ju bara en 1.6 liters Kollade upp förra reparationen på verkstad det var vvt enheten som byttes inte vvt drevet. Blir väl att inhandla ett sådant drygt 2000 spänn på volvo Jag gör jag jobbet själv med lite assistans :) på ebay finns nya volvodrev för 1000 kr i usa vad blir frakten?
Re: VVT Drevet
Postat: lör 12 okt 2013, 15:46
av Malish
det låter rimligt att bilen blir slö som fan utan VVT, den finns ju där av en anledning.
som jag tror jag nämnde bla för att få bättre effekt ;)
Re: VVT Drevet
Postat: lör 12 okt 2013, 18:14
av juste
jeg46 skrev:Har provat med egettillverkat lock men bilen blev slö fastän missljudet försvann är ju bara en 1.6 liters Kollade upp förra reparationen på verkstad det var vvt enheten som byttes inte vvt drevet.
Jag trodde att "VVT-enheten" var det samma som drevet?
Re: VVT Drevet
Postat: lör 12 okt 2013, 18:28
av Malish
antagligen menar han magnetventilen eller nåt.