Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kapaved
#3613
Hej! detta är mitt första inlägg i forummet. jag är alltså ett blåbär i detta forum så jag hoppas ni har lite tålamod med mig =)

Jag är nu på jakt efter en s40 96-97:a och hittar många runt 50 000 kr som rullat mellan 15-20 000 mil och jag har aldrig ägt en s4o förut så jag undrar vad de vanligaste felen är. vill ju inte köpa en bil och sen inse att det var massa små fel som jag inte upptäckt innan köpet.
Har hört att man ska kolla så damaskerna håller tätt i fram, men annars så vet jag inget mer.
Så nu behöver jag eran erfarenhet och kunskap.

hoppas ni kan hjälpa mig, skulle vara evigt tacksam för svar.

//Andreas
Användarvisningsbild
av Brainy
#3640
De första årsmodellerna hade vill jag minnas problem med styrsystemet, glappar och är inte så precis i överföringen från ratten m.m

Mitt råd är väl e.g att köpa en 98 eller nyare eftersom man då införde annan "styrning".

/Anders

100 - 0 i en v40 2.0T -99 gick väldigt fort när man mötte en annan bil som även den körde i hundra. Ögonstenen hamnade på skroten tyvärr men att jag skriver det här inlägget idag visar att du köper en väldigt säker bil när du köper en 40-modell (ja volvo överhuvudtaget)
av kapaved
#3642
Ok, har hittat en t4 -98 till bra pris och på hemmaplan. den har rullat ca 12 000. kamrem var bytt. priset strax under 80 000.
Den ska alltså fungera bättre? s40 verkar för övrigt vara en riktigt trevlig bil =)

//Andreas
Användarvisningsbild
av Brainy
#3649
Att kamremmen är bytt är ju kanon, det är ju den dyra servicen.
Är den inget större fel på den så är strax under 80kkr ett bra pris.

Själv funderar jag faktiskt på att häda och byta till en saab 9-3, verkar vara en riktigt fin beg.bil.

/Anders
av Danne
#6897
Jag besitter själv en bussigt utrustad S40 2.0 -97, som jag är störtnöjd med. Den har gått 12.400 mil och har precis fått 12.000-milarsservice (kamremsbyte). Jag ska byta upp mig till V70, så jag är på G att sälja den. Tipset jag fick var att sätta prislappen på 75.000:-. Så nåt åt det hållet borde vara ett rimligt pris.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]