Sida 1 av 6

T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 00:25
av enklast
Hallå folk!

När man äntligen fått ordning på bilen undrar jag om det inte vore ännu roligare med ett steg 1 chiptrim. (autotech +35hk)

kostnad: 2990kr.

Är det stor skillnad på mellan original och steg 1? Jag menar alltså accelerationen.
Värden att jämföra med vore fantastiskt bra..
Min turbo laddar 0.9 nu, vad laddar den sen?
50-100km/h @ 2nd gear
80-120km/h @ 3rd gear
osv...



Jag har märkt att T4 är jävligt mycket slöare på låga varv jämfört med lättryckaren 2.0T. (är det så eller är det bara min T4?)
När turbon väl börjar ladda så är det ett härligt sug.

Bränsleförbrukningen är högre på T4:an också. Även om man kör lugnt. Antar att det är för att Turbon inte svarar genom hela registret utan kickar igång på högre varv?


ha det

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 00:45
av Nexus
Kan inte svara för T4 men ångrar aldrig jag chippa min V70 2,5t-99. Fast det ger ett behov man vill bara ha mera och mera. Kul ett tag sen tycker man bilen är slö igen...
3000:- är ju inga pengar 35hk 8)

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 01:01
av benka1
Tror inte det blir många tiondelar i vinst med ett chip på 35 hk,typ 0-100 !
Möjligen kan man få ner förbrukningen ?
Tror mest det handlar om hur man kör ,menar köper man en t4 så vill man gasa sån är jag o tycker att det
här speciella suget som t4:an har är grymmt o har alldrig tidigare kännt det i nån bil,möjligen en fabrikstrimmad saab 900
som jag prova för några år sen.
Möjligen blir man lurad av att det inte händer nåt först o sen kommer allt på en gång-men det är tjusningen med denna modell tycker jag
Skulle aldrig förstöra upplevelsen med ett chip eller dylikt om det sabbar körbarheten!
Då köper jag hellre en gammal turbo hottad bmw m5 med 400-500hk o driftar omkring på nån bana,he he!
Sen tycker jag att varje gång begäret att gasa- aldrig mattas av det finns där hela tiden,blir ej van menar jag!
Har haft flera hårt trimmade bilar med sug motor o där mattas det av tycker jag-icke med denna bil!
Tack för ordet/benka

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 01:16
av enklast
benka1 skrev:Tror inte det blir många tiondelar i vinst med ett chip på 35 hk,typ 0-100 !
Möjligen kan man få ner förbrukningen ?
Tror mest det handlar om hur man kör ,menar köper man en t4 så vill man gasa sån är jag o tycker att det
här speciella suget som t4:an har är grymmt o har alldrig tidigare kännt det i nån bil,möjligen en fabrikstrimmad saab 900
som jag prova för några år sen.
Möjligen blir man lurad av att det inte händer nåt först o sen kommer allt på en gång-men det är tjusningen med denna modell tycker jag
Skulle aldrig förstöra upplevelsen med ett chip eller dylikt om det sabbar körbarheten!
Då köper jag hellre en gammal turbo hottad bmw m5 med 400-500hk o driftar omkring på nån bana,he he!
Sen tycker jag att varje gång begäret att gasa- aldrig mattas av det finns där hela tiden,blir ej van menar jag!
Har haft flera hårt trimmade bilar med sug motor o där mattas det av tycker jag-icke med denna bil!
Tack för ordet/benka
Missförstå mig ej. Jag hoppas på att turbon ska svara tidigare men också att den ska ladda högre tryck så att man får den där vansinniga kicken som T4 besitter. Vill absolut inte att den ska försvinna. Men vill ha lite bättre svar på lägre varv och högre laddtryck för att inte förlora kicken.


Fan måste verkligen provköra fler modeller med fulltrycksturbo gärna trimmade som original så att jag får något att jämföra med. Någon som ställer upp? =)

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 05:43
av rudarmy
Ang turbo "kicken" så är det så att alla x40 turbosar har nedställt laddtryck på 1an-2an ,chipar du på atm så får du höjt ladd på alla växlar! Be Per på atm å ställa laddtryck högt även på låga växlar!
Samt att iaf jag gick mycket bättre bränsle ekonomi säkert 7-8%, å ju högre oktan destå mindre drar bilen
Så svaret På din fråga är javisst är det värt det! Men gå på steg 3 direkt för du vill ha mera drag i bilen ganska snart:) å då är ju dina 3lax bortkastade..

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 16:47
av benka1
Tror jag skulle satsat på en 2,0 t o chippa den istället bra mycke bättre vrid i botten+samma effekt på toppen typ 235-40hk!-Om jag fått välja om isf!
Provade en 2,0 innan jag slog till på min t4 pga rost(min imp från italien=fri från rost)o den gick kanon i botten fast tyvärr stendöd då det gäller kicken .
Helst av allt vill jag att bilen ska gå som den som kör i finland ,flygande kilometern om jag kunde välja,ha ha!
Shiit nöjd med min nu efter mycket krångel o har prövat så många bilar nu ex -11 saab 9-3 e85 200hk 6-växlad ,känns som moster agdas coop
shopping kärra!
Steg 3 va är det o är det värt dom pengarna -steg 2 är vell bara skillnaden på avgas +sportfilter men inge mer effekt direkt för 7-8tusen?
Bara massa oväsen o vibrationer skulle jag tro?
Kan man inte istället säg fixa ett programvara o ladda ner det o labba lite med styrningen +justera laddtryck själv och känna sig fram så att säga
fast det krävs lite kring utrustning för det(dyrt).
Värt att veta att jag aldrig provat en chippad t4 o skulle det vara så att det är otroligt fantastiskt underbart drag iden då är jag såld=Bättre än orginal mao?

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 17:02
av benka1
Glömde en grej-min laddar inget på ettan direkt men 2 full flås o resten av växlarna men möjligen inte 5:ans växel(fel utväxling kanske)!

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 18:19
av enklast
Precis som benka1 frågar.. vad är skillnaden mellan steg 1, 2 och 3?

Om jag förstått det hela, så ger steg 2 och 3 lite mer hästar till priset av oljud. För vissa kanske det imponerar med ljud. Men jag blir mest imponerad av en bil med skönt drag men som är tyst.
Jag ogillar exempelvis att kicken först kommer på så höga varv i t4, när draget är som skönast brötar det också mer.

Vet inte om det är möjligt att kringgå detta och ändå behålla draget? Alltså få turbon att ladda tidigare och högre på lägre varv?


Min T4 kostade 9500kr så jag vill ju helst inte lägga mer pengar än vad bilen är värd. 3000 +- några hundralappar är det dock värt.

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 18:56
av rudarmy
2.0t-99 med bättre utväxling än t4..
steg 4 (steg3 t4)
lite klockade tider så har du nått å gå på.
treans växel
80-120 3.5s
80-140 5.8s
80-150 7.0s
100-140 4.4s
100-150 5.6s

Re: T4 Steg 1 - Värt att chippa?

Postat: fre 13 sep 2013, 19:19
av benka1
Borde gå att få turbon ladda tidigare i registret-mappa om styrdonet,det va det jag mena i tidigare inlägget!
Skulle tro att det behövs rullande landsväg o mäta co -halt genom registret får ej gå för magert /fett mm.
Sen är vell det som så liten turbo bättre respons låg varv o tvärtom bättre på varv+Utväxlingen som rudarmy snacka om!
Min bryter varvstoppet vid 85 km/h på 2:an skulle vilja dra den lite till faktiskt och då skulle behövas slopa övervarv skyddet o det gör ju vissa chip har jag sett!Liten motor sämre botten vrid 1855 cc jfm med 2,0 t+slag längd/diameter cyl många faktorer som ska stämma in för respektive motor.
Bästa är nog och höra sig för hos olika trimfirmor vad dom har för nåt att erbjuda?
Tror ej att jag komma röra min motor den går som en gud o ska kolla gentemot rudarmys siffror med gps,en ska bli skoj,ha ha
Undrar om det skiljer sig på exporterade bilar typ land som italien som min bil kommer ifrån ,kan det vara lite olika avgasregler där o här för det är skummt med min ,för flera som åkt med säger att den går alldeles för bra för att vara 200hk o orginal?
Jaja får kolla tiderna om den står still eller är med i matchen mot rudarmys 2,0 t !