Sida 1 av 1

Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: tis 27 aug 2013, 21:40
av Bewsfroe
Förra veckan bytte jag stötdämpare, fjäderbenslager och krängningshämmarstag på sambons S40 2001. Gummislang monterades på nedre fjädervarvet på båda sidorna.

Trots detta klonkar det fortfarande i framvagnen. Oerhört irriterande! Godkänd av bilprovningen för ca 1 månad sedan. Bad dem kolla extra men dem kunde inte så några glapp!

SÅ vad skulle det kunna vara? Bad även kompisen, som är mekaniker och den som gjorde arbetet att bryta och bända för att försöka lokalisera källan men han kunde inte heller hitta något.

Snälla hjälp, blir tokig på det :shock:

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: tis 27 aug 2013, 22:00
av Malish
har du kollat bussningarna som håller krängningshämmaren?
på min 850 knakar och knarrar det när jag kör iväg eller stannar/bromsar i låg fart.
och det är den vänstra bussningen som håller krängningshämmaren är jag nästan helt säker på då den är riktigt slapp.

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: tis 27 aug 2013, 22:12
av DTJ
Ja, krängningshämmarbussningar (långt ord) troligen, jätte kul att byta

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: tis 27 aug 2013, 22:24
av Malish
verkligen... vet att på 850 får man släppa ned bakdelen av subframen och lossa styrväxeln. men hur det är på S40 har jag ingen koll på.

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: tis 27 aug 2013, 22:26
av Bewsfroe
Får kolla dessa bussningar extra noga! Hoppas det inte är så illa som ni beskriver att byta dem :roll:

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: tis 27 aug 2013, 22:28
av Malish
de brukar oftast bara sitta med 2 bult, problemet är att de har en tendens att sitta förbannat trångt till ;)

å andra sidan brukar de bara kosta nån hundring styck

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: tis 27 aug 2013, 22:50
av julisgranis
Bytte ett par sådana i somras och sommaren innan. Det är som tidigare skrev, subframe, främre avgas, massa kåpor, styrväxel mm måste lossas. Räkna med en hel del jobbigt och tråkigt arbete för att byta dom.

Ett tips är att inte köpa ett par billiga, köpte de på skruvat först och de sprack efter ett halvår - rakt av. De ligger på närmare 1000kr för ett båda sidor om du köper från volvo.

Jag följde denna guide. http://volvoforums.com/forum/volvo-s40- ... ngs-19811/

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: ons 28 aug 2013, 11:06
av Bewsfroe
Fyfan vilket trist jobb! :???: Måste man byta dem eller går det bra att köra ändå? Även om det låter illa?

Re: Klonkar i framvagnen trots byte av massa delar

Postat: ons 28 aug 2013, 11:57
av julisgranis
Går och går, jag körde ju flera månader utan att ens ha på dom. Det lät och klonka som sjutton och båda krängningshämmarna blev totalt slut även fast de byttes i samband med de billiga bussningarna första gången. Är nog väldigt slitsamt för framvagn när de inte fungerar som de ska.