Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wulfen
#780211
Tjena!

min airbag lampa har helt plötsligt börja lysa och i samband med detta så sluta tutan att fungera. Har kolla säkringarna, samt var iväg till verkstan idag för felsökning där de inte lyckades släcka lampan.


2.0T V40 -01 fas2

Felkoderna som finns:

Srs-0107 airbag förare steg 1
Srs-011F airbag förare steg 2
Srs-0001 styrenhet

Killen på verkstan sa att det kunde vara "kransen" till airbagen som gått sönder så jag testa byta ut den och nollställde, Men fick samma felkoder igen.

Så antar nu att det är styrenheten till airbagen som måste bytas ut. Är det någon annan som fått samma felkoder? Är det bara att byta ut styrenheten mot en begagnad från samma årsmodell eller är det nått man måste tänka på?

tacksam för svar !
Senast redigerad av 1 Wulfen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#780244
Om tutan slutade fungera samtidigt känns det ju som att det har med signalöverföringen i ratten att göra tycker jag.
Användarvisningsbild
av Wulfen
#781354
MartinS skrev:Om tutan slutade fungera samtidigt känns det ju som att det har med signalöverföringen i ratten att göra tycker jag.
okej vet du någe bra sätt att kolla det?

Skulle det vara boxen så har jag hittat en begagnad med samma artikelnummer på skroten där airbagen inte har löst ut på. Någon som vet om man bara kan byta ut den?
Användarvisningsbild
av Simon17
#818278
Wulfen skrev:Löste felet genom att byta ut styrenheten mot en begagnad på skroten, nu slocknar lampan som vanligt
lånar tråden lite bara, är det SRS boxen som sitter till vänster om styrstammen ovanför predalerna? (silvrig box me grå kontaktstycken
)
Användarvisningsbild
av Wulfen
#818303
Simon17 skrev:
Wulfen skrev:Löste felet genom att byta ut styrenheten mot en begagnad på skroten, nu slocknar lampan som vanligt
lånar tråden lite bara, är det SRS boxen som sitter till vänster om styrstammen ovanför predalerna? (silvrig box me grå kontaktstycken
)
Tja

Srs styrenheten på min fas2 (01) sitter vid handbromsen, vet tyvärr inte var den sitter på tidigare modeller men det kanske någon annan här kan svara på, men står det något artikelnummer på boxen du har vid pedalerna?
Användarvisningsbild
av Simon17
#818310
inte på den synliga sidan iaf.. kan sitta lapp på ovansidan..
av cayh2551
#1036428
hej jag har fått samma fel koder som dig.

SRS (Airbag - Diagnos)
DTC Beskrivning
017D - Bältespåminnare, felaktig signal
- Intermittent
011F - Airbag förare steg 2
- Permanent
0107 - Airbag förare, steg 1
- Permanent
0001 - Styrenhet
- Intermittent
0001 - Styrenhet
- Intermittent

jag prövade med ringen men ändå fel koder kvar
av Repper
#1454510
Har precis "räddat" en V40 2004 från skrotningsdöden. Något av detta kan kanske vara användbart för någon annan. Koppla bort batteriet, enligt anvisning.
Tutan kass - byte av rattrullen. Problemet löst. Vid kontroll av den gamla rullen var kopparledarna av. Fettet i rullen hade löst upp plasten i laminatet som de är kapslade i. Jordade för säkerhets skull med en kabel från rattstången till styrväxeln fastlödd i metallgodset. Tut, tut. Ok.
SRS felkod 017C Centrallås fel signal resistans fel enligt www.dtccode.com
SRS felkod 017D seat belt reminder Signal too low.
Rengör kontakter under säten. För passagerarsidan ska resistansen vara 2,5 ohm kan variera mellan 2,2 till 2,8 ohm.
För förarsidan ska resistansen vara 2,3 ohm kan varera mellan 2,0 till 2,6 ohm.
Eftersom det är bältespåminnaren som varnar finns det en annan anledning, enligt elschemat. Indikeringen sker inte med en enkel kontakt utan beräkning av om någon öppnat passagerardörren. Kan man göra det komplicerat, så gör man det...
Styrningen kommer från larm och kontrollboxen.
"To low signal" = ström läcker. - Vad leder ström? - kol. Avgaser innehåller mycket skit och föroreningar t.ex kol.
Plocka bort instrumentpanelen ur instrumentbrädan. Ta bort bakre skyddskåpan över kretskortet, alla svarta ränder är avlagringar av sot. Jorda handleden för att undvika statisk el-urladdning till kretskortet.
Tvätta rent med elektronikrengöring, sätt tillbaka plastskyddet. Tvätta rent kabelkontakten till kretskortet. Sätt tillbaka.
Gör samma med kontrollbox som sitter fram till vänster vid säkringsboxen i kupen. Ta bort panelen under ratten först.
Återmontera, kontakter ikopplade, vrid nyckel till tändningsläge. Anslut batteriet, använder iCarsoft nollställer koder. Startar motor - Voila lampan slocknar felmeddelande borta. Det rullar vidare, tills nästa kod...

Jag har bekymmer med min gamla men snåla V50[…]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Vis[…]

Svart

Reparationer på burk ska du hålla […]