Sida 1 av 1

Problem efter turbobyte v40 2,0t-00 *löst*

Postat: tor 25 jul 2013, 11:56
av harrig
Tjena,

Min V40 2,0t har under ett par veckor sprutat ut vita rökmoln från avgasen då turbon kickar igång (omkörningar oftast).

På en resa runt 20 mil så drack den ca. 1 cm på oljestickan. Jag antog att det var turbon som var kass.

Köpte en begagnad turbo som rullat endast 9000 mil (min hade rullat 17000). Jag fick hela aggregatet med WG. Men jag hade bytt WG för ca 1 år sen eftersom ventilen rasslade som bara den.

Men nu till problemet. Jag demonterade endast själva turbinen och satte dit den bättre begagnade. Jag var ganska noga med att märka ut alla dessa vakumslangar trots att de redan var markerade som jag märkte senare :D

När jag sedan startade bilen så lät den som en gammal diesel. Den knackade utav i helvete o det e skitsvårt att lokalisera ljudet. Bilen gick kanske i 30 sek innan jag stängde av. Jag var hundra på att jag gjort nåt fel. Så jag demonterade allt igen. Vid montering igen kände jag att axeln i turbon snurrade fritt, vilket den gjorde. Kollade att inga av slangarna var skadade, fyllde på lite olja i turbons olje kanal innan jag skruvade på röret men samma resultat. Knackar o låter dåligt. Lät den stå igång i kanske 3 minuter men vågade inte gasa nåt.

Är alldeles förtvivlad just nu. Enda jag kan tänka mig är att montera dit min gamle turbo för att utesluta att den bättre begagnade inte e helt kass.

Nån som har varit med om detta o kanske stött till nån kabel eller liknande som orsakat liknande problem?

Tackar för svar / JOhan

Re: Problem efter turbobyte v40 2,0t-00

Postat: tor 25 jul 2013, 17:26
av rudarmy
Fyllt ny olja så inte motorn går tom?

Re: Problem efter turbobyte v40 2,0t-00

Postat: tor 25 jul 2013, 19:46
av harrig
Tömde aldrig sumpen på olja. Viss läckage blev det men det var över minimum då jag startade

Re: Problem efter turbobyte v40 2,0t-00 *löst*

Postat: sön 04 aug 2013, 16:33
av harrig
Efter 1 veckas semester beslöt jag för att ta tag i problemet igen.

Jag startade bilen och knackandet var borta. Släppte upp kopplingen o knackandet kom tillbaka. Kom på att bilen stod i mer än 45 graders llutning (pallbockar)och ljudet då kom från växellådan. Sänkte ner bilen o fyllde på mer olja i lådan o ljudet kommer endast då jag startar den i neutral.
Bilen gårr som ett skott nu efter turbobytet :)

Tur i oturen vet jag nu att jag behöver byta ett lager eller hela växellådan :D