Sida 1 av 1
Byta Lambda V40-98
Postat: mån 24 jun 2013, 19:01
av Naesstrom
Fick avslag på besiktningen på avgasvärdena, bytta Katt förra året och då gick den igenom utan problem men inte i år så jag misstänker lambdan!
Värdena var:
CO 0,1
(0,5)
HC 085
(100)
CO 2500 2,4
(0,3)
Lambda 0,95
(0,96-1,04)
Utifrån dom så får den för mycket soppa vad jag kan läsa mig till och lambdan är den troliga boven, när bilen stått still på tomgång ett tag så tänds avgaslampan... t.ex. vid ett rödljus men om jag kör konstant så tänds den inte förresten om det kan vara en ledtråd!
Nåja, skroten verkade inte ha någon lambda som passade med min främre modell så jag funderar att köpa en på biltema och skarva ihop sladdarna istället, har inte kollat på deras men det är rätt antal sladdar iaf. Någon som vet om
denna t.ex. passar till en V40 eller ska man köpa den
dyrare direkt?
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: mån 24 jun 2013, 19:42
av julisgranis
Nej du ska ha en titanium, de har en där på biltema som sägs passa. Dock får 99% av Volvobilarna felmeddelande för fel resistans på förvärmningskretsen även om lambdan fungerar. Så motorlampan kommer tändas och bilen går ej igenom. Den kostar 800kr, för ett par hundralappar till får du en riktigt från lambdapower.uk
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: mån 24 jun 2013, 20:48
av Naesstrom
julisgranis skrev:Nej du ska ha en titanium, de har en där på biltema som sägs passa. Dock får 99% av Volvobilarna felmeddelande för fel resistans på förvärmningskretsen även om lambdan fungerar. Så motorlampan kommer tändas och bilen går ej igenom. Den kostar 800kr, för ett par hundralappar till får du en riktigt från lambdapower.uk
Attans, hade hoppats att den skulle passa... hur skulle det vara om jag köpte en Lambda till en nyare v40 på skroten och satte dit min kontakt? Jag var in idag och kontakterna på de som de hade inne såg annorlunda ut jämfört med min!
Tack för tipset om lambdapower annars, slog in mitt orig. nummer och fick fram en direkt! :D
http://www.lambdapower.co.uk/partsearch ... st=LC-9876
Om man köper den Bosch som dom säljer på den sidan för £49,99 kommer den att fungera isf. var ju bra pris med!
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: mån 24 jun 2013, 21:17
av julisgranis
Ingen aning, du får jämföra med ditt originalnummer. Ja det går att skarva, det gjorde jag. krävs en del grävande i det först. För en likadan lambdasond kan ha annat originalnummer för den har en annan kontakt.
Jag hade inte köpt den bosch universal, bättre köpa den ngk sonden. Kommer ihåg att jag betala över 500kr + frakt för den sonden jag köpte på skroten och då lyckades jag hitta en som "bara" gått 8000mil. En sond har ju en begränsad livslängd, så risken finns ju att du blir tvungen att punga ut igen för ny om ett tag. Då önskar du att du hade köpt en ny direkt.
På skroten köper man typ metalldelar som inte går att få tag i annars, allt annat är bara dyrt jämfört mot att köpa nytt.
Förresten vad har du för färger på dina kablar på den sonden du har nu?
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: mån 24 jun 2013, 21:46
av Naesstrom
2st vita, 1 grå & 1 svart.
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: mån 24 jun 2013, 22:17
av rudarmy
finns på tradera
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: mån 24 jun 2013, 23:08
av julisgranis
du kanske inte har någon titaniumsond då, har du en eller två lambdasonder?
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: tis 25 jun 2013, 20:04
av Naesstrom
julisgranis skrev:du kanske inte har någon titaniumsond då, har du en eller två lambdasonder?
Bara 1, framför katalysatorn!
Jag skrubbade fram originalnumret på den jag hade och beställde faktiskt en på skroten idag, 400;- är det värt och så länge den går genom besiktningen är jag nöjd!
Re: Byta Lambda V40-98
Postat: tis 25 jun 2013, 21:19
av julisgranis
Okej, rätt säker på att du INTE har en titaniumsond och hade kunnat köra med en universal. Du kan få en ny för samma pris som du betalade nu. Tålamod är bra att ha =)