Sida 1 av 1

Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: lör 01 jun 2013, 07:42
av tefyran
:cry:

Hamnade här flera ggr vid googling så det verkar som det finns en hel del kunskap här, så slänger in en tråd :-)-)
Bil: volvo s40 t4 2003 , 12000mil, bsr chippad för ca 3-4000 mil sen, annars helt original. Hyfsat lugnt körd.

Idag när jag gasade på 3ans växel och vid 5500 varv märkte jag att turbon slutade funka/motorn tappade kraft. Så jag släppte på gasen, provade att gasa ett par ggr och märkte att turbon inte laddade alls längre, hör inget turbotjut alls så den verkar helt död. Bilen blev extremt trött utan en turbo (tror fan min gamla 740 -86 skulle vinna i dragrace). Inga varningslampor lyser.


Frågor:

Vad ska man börja med att kolla (har ingen större koll på motorer), sett att många skriver om wastegate axeln kan hoppa av, slangböj spricker, magnetventil, igensatt luftledning till turbon osv.. ?

Är väl ingen risk att köra med trasig turbo?

Om den måste bytas, är det bara köpa en på skroten för 2000:- och byta själv (och med själv menar jag en bekant som jobbade som volvomek ;-// )

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: lör 01 jun 2013, 09:04
av Variosboy
Börja kolla på sånt man kan se med ögonen, alltså sprinten som håller stången till wastegaten.

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: lör 01 jun 2013, 10:50
av tefyran
Yes :d

Det var sprinten som var borta så haken hoppat av. Skönt med billiga fixar :)

Satte dit en liten spik som sprint får se om den duger ett tag.

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: lör 01 jun 2013, 13:10
av Variosboy
Härligt! :-)-)

Gick ut och bytte på min egen i förebyggande syfte, och det var nog ett bra beslut, för den som satt gick sönder bara jag tog i den.

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: sön 02 jun 2013, 22:37
av Nightmare89
Tja

Kan medela att detta är vanligt nu när bilarna börjar bli till åren. Den har även gåtav på min egna 03T4a.

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: sön 02 jun 2013, 23:38
av Customss1
Hade samma problem jag med... tyvärr satt en del av sprinten kvar i hålet och vägrade komma ut.
Så jag fick reparera den a la bonnmeck-style med en slangklämma. :D :D

---
Kan försig slänga upp en bild som visar min bonnmeck-lösning, om andra har otur och hamnar i samma sitts som mig.
En liten slangklämma fästes runt pinnen som pilen pekar på, så att wastegate-armen inte längre kan hoppa upp och av. Sätt bara inte slangklämman för långt ner så att armen fastnar och wastegaten inte kan öppnas!!!
Bild

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: mån 03 jun 2013, 06:19
av Variosboy
Nightmare89 skrev:Tja

Kan medela att detta är vanligt nu när bilarna börjar bli till åren. Speciellt när den är chippad å armen ska gå längre. Den har även gåtav på min egna 03T4a.
Varför skulle armen gå längre på en trimmad motor? Den öppnar ju inte porten mer för det, tvärtom, den håller ju stängt längre tid så att säga så att mer laddtryck byggs upp. Men längden på slaget förändras inte.

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: ons 05 jun 2013, 20:00
av Nightmare89
Variosboy skrev:
Nightmare89 skrev:Tja

Kan medela att detta är vanligt nu när bilarna börjar bli till åren. Speciellt när den är chippad å armen ska gå längre. Den har även gåtav på min egna 03T4a.
Varför skulle armen gå längre på en trimmad motor? Den öppnar ju inte porten mer för det, tvärtom, den håller ju stängt längre tid så att säga så att mer laddtryck byggs upp. Men längden på slaget förändras inte.
hahaha sorry tänkte nog inte klart den kvällen fel av mig!

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: tor 06 jun 2013, 23:01
av tefyran
Customss1 skrev:Hade samma problem jag med... tyvärr satt en del av sprinten kvar i hålet och vägrade komma ut.
Så jag fick reparera den a la bonnmeck-style med en slangklämma. :D :D

---
Kan försig slänga upp en bild som visar min bonnmeck-lösning, om andra har otur och hamnar i samma sitts som mig.
En liten slangklämma fästes runt pinnen som pilen pekar på, så att wastegate-armen inte längre kan hoppa upp och av. Sätt bara inte slangklämman för långt ner så att armen fastnar och wastegaten inte kan öppnas!!!
Bild
Bra med bild tänkte lägga upp det också men pallade inte :-)-)

Det var lärorikt iaf att köra en dag utan turbo, visst inte att det snurrade i stort sett konstant, trodde den började nånstans 2500 varv innan jag kört utan :D jag hade fel

Re: Turbon slutade fungera, s40 T4 -03, bsr chippad

Postat: ons 25 apr 2018, 15:31
av Amanite
Hej!

Jag har liknande problem med min turbo. Har en S40 T4:a 2003 med 25000 mil på mätaren. För nån vecka sedan började turbon krångla eller helt enkelt bara minska i effekt. Nu känns det som om den fu kar lite då och då och ibland inte alls. Hamnade u här när jag letade lite på nätet och funderar på om det kanske kan va den där wastegate sprinten eller något som krånglar. Flr en som inte kan något om bilar så undrar jag dock hur jag hittar denna och ser om drt är där felet ligger?
Tacksam för hjälp. :-)