Skruv som håller fast bromsskivan bak
Postat: fre 31 maj 2013, 07:27
Jag köpte en omgång nästan nya beggade sommardäck (Michelin Energy Saver) och dito nästan splitternya alu-fälgar (SvF Oslo) till fruns T4:a tidigt i våras.
Vid montering runt maj nån gång noterade jag att bakhjulen vibrerade nåt ruskigt. Kollade däcktrycket och snedslitning, men såg inget speciellt.
Vid avmontering och felsökning verkade allt okej, tills jag insåg att de nya fälgarna inte har urtag för den rundhuvade skallen på skruven som håller bromsskivan i navet, originalfälgarna har uttag. SvF-fälgarna som var märkta VB och BH hade båda djupa avtryck i godset av skruvskallen...
I vilket fall, jag skruvade helt sonika ut skruvarna ur bromsskivan och monterade tillbaka fälgarna. Vibrationerna var nu borta.
Som jag kunde se sitter skivan fast bra ändå, och eftersom skruvarna var så korta och klena samt satt fast mycket löst verkade de inte göra någpn större nytta ändå...
Finns det några nackdelar med att inte ha dessa skruvar monterade? Är det okej att ta av dem och köra ändå?
Vid montering runt maj nån gång noterade jag att bakhjulen vibrerade nåt ruskigt. Kollade däcktrycket och snedslitning, men såg inget speciellt.
Vid avmontering och felsökning verkade allt okej, tills jag insåg att de nya fälgarna inte har urtag för den rundhuvade skallen på skruven som håller bromsskivan i navet, originalfälgarna har uttag. SvF-fälgarna som var märkta VB och BH hade båda djupa avtryck i godset av skruvskallen...
I vilket fall, jag skruvade helt sonika ut skruvarna ur bromsskivan och monterade tillbaka fälgarna. Vibrationerna var nu borta.
Som jag kunde se sitter skivan fast bra ändå, och eftersom skruvarna var så korta och klena samt satt fast mycket löst verkade de inte göra någpn större nytta ändå...
Finns det några nackdelar med att inte ha dessa skruvar monterade? Är det okej att ta av dem och köra ändå?