Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#754359
Hej
En S40 1,9 tdi-99a som inte 5:ans växel går att lägga i?
Bytt bussningar i växellåda och fram v växellåda, vid staget, det som rekommenderades av annat inlägg på forumet, MEN lika stumt i lådan!! Alla andra växlar fungerar felfritt! Bytt/Fyllt på olja i växellådan oxå!
När man ligger under bilen och ser hur "armen" rör sig under växling så är det som om att när man går från 4:an till 5:an att staget från växellådan hoppar för långt ner, men om man håller emot eller trycker upp det lite, så går 5:an i!!?? Någon som ahr någon fundering eller rent av en lösning på problemet!!
#754513
Pata71 skrev:Ja, det är bytt totalt 8 st
Sitter alla rätt? Har aldrig bytt själv så jag vet inte om dom kan komma fel men det låter skumt att den hoppar för långt ner och att det går att trycka upp armen så att femman hoppar i, kan ju vara nått i växellådan också, kolla där växelstagen går in i lådan så att inget är löst där? ?:-/
#754517
Ja de skall sitta rätt enl instruktioner i handbok, det sitter ju som en fjäder vid växellådan där det går in i lådan, om det funnits en bild eller så på hur den ev skall sitta, men tror den är rätt, annars borde väl inte de andra växlarna fungera bra?eller? Ska kolla mera idag, tack för svar, bra forum detta!!!
#755269
[quote="sssjej"].
Det sitter ett plåtlock på lådan som man borde kunna komma åt att ta bort innifrån vä. hjulhus.
Innanför detta lock sitter en mutter i änden på ingående axel. Den satt löst på min.
En snabblösning kan vara att bara dra åt denna mutter.

Som info om någon har problem med att 5an hoppar ur.
Plåtlocket går att ta bort om man lossar på motorfästet som sitter under luftburken så man får ner lådan 1-2cm.Sen är det bara att spänna muttern så funkar 5an igen.Finns även en bytessats på volvo med en annan mutter som har låsning om man vill undvika få problemet igen.
klacken
Olja under naglarna

Inlägg: 445
Blev medlem: fre 09 feb 22:21:30
Ort: finland
Kör: S60-07,FORD PUMA-00,Intruder 1400-96
Upp

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]