Sida 1 av 1

Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: sön 03 mar 2013, 12:35
av praame
Har en V40 2001 1.8 (inte GDI).
Har haft problem med dålig (obefintlig) tomgång vid kall motor en längre tid och fick i veckan underkänt på bilprovningen på grund av avgasvärdena - förmodligen en effekt av samma problem som orsakar den dåliga tomgången.
Köpte felkodsläsare och fick veta att vevaxel- och kamaxelgivaren inte funkade som de skulle (P0011 och P0335). Började med att plocka ut vevaxelgivaren (som ju sitter tillgängligt) och torkade av den.
Sen gjorde jag nog något dumt.
Jag testade att starta motorn utan vevaxelgivaren i, för att se vad som hände. Det som hände var att startmotorn drog jävligt trögt, blandat med en massa klickljud. Testade några gånger, tills motorn startade. Satte därefter tillbaka den rengjorda givaren och försökte starta. Då blir det bara klickljud för hela slanten. Låter som en leksakskulspruta från motorn när jag vrider om tändningen. Det verkar som att det har blivit något vajsing på elen, eftersom det blinkande/klckande ljudet som är i kupén när man slår tändningen till radioläget har ett konstigt oregelbundet tempo.
Batteriet är fulladdat och polerna är rena. Kopplingarna på kablaget vid torpedvägen sitter ordentligt och är rena. Har kollat de flesta (mest relevanta) säkringarna.
Vad har jag ställt till med och var ska jag börja leta fel?
Tacksam för tips.

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: sön 03 mar 2013, 15:10
av juste
Jag skulle också gissat på att ditt batteri var kass. Hur gammalt är det?

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: sön 03 mar 2013, 16:16
av praame
Ingen aning. Satt i när jag köpte bilen för fyra år sedan. Jag kan ta och testa med starthjälp från lillbilen. Återkommer.

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: sön 03 mar 2013, 16:52
av praame
Näpp. Det hjälpte inte. Blir kulsprute-ticketiklickande i alla fall när jag vrider om tändningen.
Andra idéer?

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: sön 03 mar 2013, 20:28
av s60t501
inte alla ggr,det går med startkablar om ditt bat,är helt tomt/innre kortslutning.Prova med att sätta i det friska bat, i din bil,om det passar.

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: sön 03 mar 2013, 21:12
av praame
Har läst en del på detta och andra forum om problem med kabelanslutningarna till startmotorn (särskilt jord?) på V40/70. Skulle kunna vara så att jag råkat komma åt dem när jag rotade med vevaxelgivaren. Ska kolla imorgon. Batteriet är satt på laddning så länge för säkerhets skull. Kan testa med det andra batteriet också, om jag inte hittar något fel med kablarna.

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: mån 04 mar 2013, 22:27
av praame
Hittade inga kablar som verkade ha dålig anslutning. Är dock lite osäker på vilka kablar som är aktuella att kolla och hade lite svårt att se överallt. Kan någon instruera mig om var kabelanslutningarna på startmotorn sitter?
Testade för övrigt med nyladdat batteri (som jag mätte till 12.3V), men det funkade inte.
Andra tips?

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: tis 05 mar 2013, 07:40
av juste
Jag antar att du belastar batteriet samtidigt som du mäter spänningen? Med t ex halvljuset.

Re: Kamaxelgivare, vevaxelgivare, kulspruteljud

Postat: tis 05 mar 2013, 19:26
av klacken
Prova med ett nytt batteri