Sida 1 av 3

80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: mån 19 nov 2012, 09:27
av MicroMek
Hej.
har just köpt en "ny" andra bil: En Volvo V40 2.0T, -98.
Den visade då jag körde hem med den ca 80 grader i motortemp på färddatorn.
Temperaturen stiger rätt snabbt och håller sig rätt stabilt då man kör, den ligger mellan 78-81 grader.
Men jag tycker att det är lite låg temp, är det inte 92 som termostaten ska öppna vid?
Vad är en normal motortemp i Färddatorn?

Dessutom viar yttertemp (EXT) alltid 50 grader i färddatorn, men det är väl ett annat problem: kanske tempgivaren: sitter den i höger backspegel, eller?

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: mån 19 nov 2012, 14:16
av N0RBERG
Termostaten öppnar vid 90 grader. Så ett termostatbyte löser nog det problemet.

Yttertemperaturgivaren sitter framför kylaren, bakom främre stötfångaren. Du ser om du öppnar huven och kikar dit.

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: tis 20 nov 2012, 08:29
av MicroMek
Ok, tackar! har nu köpt en ny Temostat på Bilia (239 kr), den nya är stämplad med 90 grader - byte till helgen. Har även kunnat konstaterat att utetempgivaren är trasig: Då den sitter på plats visar den +50 grader, kopplar jag ur den visar den -40 grader. Det verkar alltså vara kortslutning inne i den. Någon som vet vilken elektronikkomponent det är som finns inuti plastkapseln?

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: mån 26 nov 2012, 08:14
av MicroMek
Termostaten är nu utbytt, liksom kylvätskan (enkelt att tappa ur, det fanns ju tom en kran längst ner på kylaren). Nu verkar tempen ok: Den går upp till 90 grader på färddatorn innan den öppnar. Och ligger sedan kvar runt 90. Den gamla såg fräsh ut men tydligen har den tappat "precisionen".

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: mån 26 nov 2012, 19:28
av Variosboy
Ett sättet att se om termostaten är dålig är att koka den i en kastrull på spisen. Då ser man vid vilken temperatur den öppnar och stänger.

Du kan inte avgöra om den är hel eller inte genom att titta på hur fräsch den är.

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: tis 06 okt 2015, 19:03
av alan
Hur gick det med din temperatur givare, har samma problem på min bil, den visar ca 40 grader fast det är ca 5 grader ute.

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: ons 07 okt 2015, 07:46
av MicroMek
Hej, Jodå jag fick till det med en ny Temp-givare (från ELFA, pris: 10 kr, för ett NTC motstånd). Det står en del om det i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Den visar dock ett par grader för mycket hela tiden, men bättre det än att den alltid ligger och visar +50.

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: ons 07 okt 2015, 08:44
av andersbe
MicroMek skrev:Hej, Jodå jag fick till det med en ny Temp-givare (från ELFA, pris: 10 kr, för ett NTC motstånd). Det står en del om det i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Den visar dock ett par grader för mycket hela tiden, men bättre det än att den alltid ligger och visar +50.
Du kan koppla in en Trim potensometer (Vridbart motstånd) på 100 Ohm, trimma till rätt grader. :-)-)

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: ons 07 okt 2015, 14:25
av MicroMek
Ja det går ju förståss - jag tänkte också ett tag på detta med en trim-potentiometer - men jag övergav det då givaren i bilen sitter ganska så utsatt där framme. Så en så liten och helt inplastad givare som möjligt ville jag ha. Även med liten massa, så att den hänger med då temperaturen varierar då man kör. Men visst, då borde det ju gå få den att visa exakt rätt: typ genom att kalibrera den till att visa 0 grader med givaren placerad i smältande is.

Re: 80 grader Normal Motortemp + Yttertempgivare

Postat: ons 07 okt 2015, 18:54
av andersbe
MicroMek skrev:Ja det går ju förståss - jag tänkte också ett tag på detta med en trim-potentiometer - men jag övergav det då givaren i bilen sitter ganska så utsatt där framme. Så en så liten och helt inplastad givare som möjligt ville jag ha. Även med liten massa, så att den hänger med då temperaturen varierar då man kör. Men visst, då borde det ju gå få den att visa exakt rätt: typ genom att kalibrera den till att visa 0 grader med givaren placerad i smältande is.
Krympslang är ett alternativ, att du gör en förlängning med 0,5mm2 trådar ska inte inverka på signalen.