Sida 1 av 3
OBD2 - min succehistoria
Postat: tis 13 nov 2012, 15:35
av johankjellgren
Hej!
Jag har en v40T 2.0 1998 med siemens styrbox. Jag beställde en OBD2 sladd (inkl programavara) från Kina på eBay och den kom på en vecka.
Den fungerar utmärkt och jag har hittills släckt servicelampan och felsökt DSM (och släckt den) Det var ingen signal samt för hög signal bromsljuskontakt.
Det är samma (crackade software) som på PB plus till en massa andra märken.
Ville bara dela med mig eftersom jag hade svårt att hitta info om det själv.
Kostade 11 US dollar inkl frakt.
Det enda problemet var ju att moderna datorer inte har seriell com-port men jag släpade ut en gammal stationär i bilen. Tänkte testa med seriell-usb adapter men den kostar ju 250 pix på kjell o co och det var 3 ggr så mycket som min nuvarande.
Så vill ni ha släckt servicelampa kom till Sollentuna :)
/ johan
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: tor 15 nov 2012, 18:25
av Micce1980
Det går bra att släcka servicelampan utan att koppla in en stationär dator (eller bärbar).
Hittade denna texten på detta forum.
1. Börja med tändningen avslagen. Tryck in och håll återställningsknappen för trippmätaren, slå sedan på tändningen medan trippmätarknappen hålls intryckt.
2. Om trippmätarknappen släpps inom 4 sekunder efter att tändningen slagits på, ska man höra en signal som bekräftar att lampan återställts, och lampan ska slockna.
3. Om knappen hålls in längre än 10 sekunder med tändningen på, början lampan blinka, men detta betyder inte att lampan har återställts. Om 4-sekundersintervallet missas, slå av tändningen igen och upprepa proceduren.
Fungerar för mig varje gång.
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: tor 15 nov 2012, 19:40
av vetten
Micce1980 skrev:Det går bra att släcka servicelampan utan att koppla in en stationär dator (eller bärbar).
Hittade denna texten på detta forum.
1. Börja med tändningen avslagen. Tryck in och håll återställningsknappen för trippmätaren, slå sedan på tändningen medan trippmätarknappen hålls intryckt.
2. Om trippmätarknappen släpps inom 4 sekunder efter att tändningen slagits på, ska man höra en signal som bekräftar att lampan återställts, och lampan ska slockna.
3. Om knappen hålls in längre än 10 sekunder med tändningen på, början lampan blinka, men detta betyder inte att lampan har återställts. Om 4-sekundersintervallet missas, slå av tändningen igen och upprepa proceduren.
Fungerar för mig varje gång.
Det funkar inte på en -98.
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: tor 15 nov 2012, 19:41
av Nightmare89
Micce1980 skrev:Det går bra att släcka servicelampan utan att koppla in en stationär dator (eller bärbar).
Hittade denna texten på detta forum.
1. Börja med tändningen avslagen. Tryck in och håll återställningsknappen för trippmätaren, slå sedan på tändningen medan trippmätarknappen hålls intryckt.
2. Om trippmätarknappen släpps inom 4 sekunder efter att tändningen slagits på, ska man höra en signal som bekräftar att lampan återställts, och lampan ska slockna.
3. Om knappen hålls in längre än 10 sekunder med tändningen på, början lampan blinka, men detta betyder inte att lampan har återställts. Om 4-sekundersintervallet missas, slå av tändningen igen och upprepa proceduren.
Fungerar för mig varje gång.
Ledsen att göra dig besviken men det funkar inte på fas1 går att göra detta på 00 å framåt. Finns dock några få som lyckats på 99
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: tor 15 nov 2012, 20:45
av julisgranis
Det går på de som är tillverkade sent av fas1. På den jag har går det göra samt läsa felkoder med vanlig elm och scanxl, även om det är fas1. Den är iof -00 eller -01 och har en 4164S2 motor i sig.
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: tor 15 nov 2012, 21:29
av Nightmare89
julisgranis skrev:Det går på de som är tillverkade sent av fas1. På den jag har går det göra samt läsa felkoder med vanlig elm och scanxl, även om det är fas1. Den är iof -00 eller -01 och har en 4164S2 motor i sig.
00 är ett undantag!

Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: tor 15 nov 2012, 21:49
av qsecofr
En 99a med B4164S1.
Med vad kan man släcka servicelampan och eventuellt läsea lite felkoder?
Nån som VET?
Tack.
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: fre 16 nov 2012, 17:23
av Micce1980
Nightmare89 skrev:Micce1980 skrev:Det går bra att släcka servicelampan utan att koppla in en stationär dator (eller bärbar).
Hittade denna texten på detta forum.
1. Börja med tändningen avslagen. Tryck in och håll återställningsknappen för trippmätaren, slå sedan på tändningen medan trippmätarknappen hålls intryckt.
2. Om trippmätarknappen släpps inom 4 sekunder efter att tändningen slagits på, ska man höra en signal som bekräftar att lampan återställts, och lampan ska slockna.
3. Om knappen hålls in längre än 10 sekunder med tändningen på, början lampan blinka, men detta betyder inte att lampan har återställts. Om 4-sekundersintervallet missas, slå av tändningen igen och upprepa proceduren.
Fungerar för mig varje gång.
Ledsen att göra dig besviken men det funkar inte på fas1 går att göra detta på 00 å framåt. Finns dock några få som lyckats på 99
Ok så vad fungerar då?
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: fre 16 nov 2012, 19:40
av klacken
Man måste ta datorn till hjälp på fas1
Re: OBD2 - min succehistoria
Postat: ons 21 nov 2012, 14:29
av johankjellgren
qsecofr skrev:En 99a med B4164S1.
Med vad kan man släcka servicelampan och eventuellt läsea lite felkoder?
Nån som VET?
Tack.
På en 98a 2.0 turbo.
Tror alla from 99 har Siemens?
denna funkar hur bra som helst: Har bara testat med dator med comport rs232 inte nån usb-adapter.
http://www.ebay.com/itm/300661470137?ss ... 1497.l2649
Den här verkar fungera med Torque men jag har inge felkoder att testa på. Återkommer när nåt pajjat.
http://www.ebay.com/itm/320938021906?ss ... 1497.l2649