Sida 1 av 1
Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: sön 09 sep 2012, 18:12
av LasseÖ
Hej.
Ska göra ett kamremsbyte på min S40.Min fråga är,måste remskivan på vevaxeln tas bort?
mvh Lasse
Re: Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: sön 09 sep 2012, 19:32
av klacken
Nej,det behöver du inte
Re: Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: mån 10 sep 2012, 20:42
av benka1
HUr gör man då?
Re: Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: mån 10 sep 2012, 21:18
av Agneo
Varför ska man inte ta bort den?
Tycker inte att dom brukar sitta speciellt hårt och det är ju mycket lättare att ha koll på markeringen på veven utan remskivan!
Re: Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: mån 10 sep 2012, 22:14
av klacken
Om man inte har en mutterdragare så kan det vara svårt att få loss muttern på remskivan.Går ju bra att få kamremen bakom remskivan om man tar bort plåtskyddet.
Re: Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: mån 10 sep 2012, 22:34
av Vojje
Kan vara svårt att få bort remskivan om man inte kan låsa motorn på ngt sätt.
Det gäller att få rejäl impulsverkan för att muttern ska lossna. En mutterdragare kan nog hjälpa.
Re: Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: tis 11 sep 2012, 01:18
av julisgranis
Du ska låsa drevet, ska själv byta kamrem och även vevaxelpackning. Mutterdragare går säkert, annars är det lätt och tillverka något verktyg som du kan hålla emot med. Testa sätt skruva ur de fyra små bultarna och sätt i något längre bultar som sticker ut lite och in med en stor mejsel mellan dom så du kan hålla emot.
Re: Kamremsbyte S40 2.0 Turbo -99
Postat: lör 15 sep 2012, 20:59
av julisgranis
Tog av remskivan idag, det enda som gick var mutterdragare och då flög det flisor från hylsan =). Verktyget jag gjorde hjälpte föga, det böjdes bara.