Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke_N
#48199
Har hittat en privatägd V40 2.0T 2004 som jag provkört och tycker att den verkar helt OK. När jag kollade serviceboken såg jag att 2000-milaservicen inte var gjord, första servicen var gjord vid ca 4500 mil nu i Februari. Bilen var provkörningsexemplar fram till ca 1400 mil då den "kollades" innan den såldes. Bilfirman (har ringt och pratat med dom)sa att det inte var en regelrätt service som gjordes men att den gicks igenom innan försäljningen.

Hur stor vikt ska man lägga vid en sån här sak? Å ena sidan känns det som att en service på en i stort sett ny bil inte är hela världen eftersom det inte bör vara så mycket att åtgärda och allt var grönt vid den senaste servicen. Å andra sidan vet man ju inte hur motorn ser ut inuti, eller om åtminstone oljan byttes.

-Är det en "showstopper"? Tacksam för råd

/Micke
Användarvisningsbild
av MartinS
#48201
4500mil utan oljebyte är LÄNGE.....

/Martin
av Perra N
#48221
Alldeles för länge! Redan 2000 och 3000 är långt för oljans egenskaper. Jag rekommenderar max 1500 mil om det är en turbobil och föraren har en "Aktiv" högerdoja.
Försäkringsbolagen kommer nog att dra öronen åt sig om du behöver använda maskinskadan om det händer något med motorn. Då ska alla servicar vara utförda inom rätt intervall, och fackmannamässigt.
av Kojje
#48280
4500 mil är som sagt på tok för länge och när bilen är ny skall en del slaggprodukter ut dom första oljebyterna själv byter jag olja var 1000 mil men sen är inte min riktigt orginal heller har dock inte så tung högerfot men det är gott att ha lite pulver när man skall köra om.
av Frigge
#48291
Motorn som sådan har säkerligen inte tagit någon skada av det. Däremot kommer du garanterat få problem om du råkar ut för något som Maskinskadeförsäkringen borde täcka. Då är det inte säkert dom ersätter 100% på skadan då den inte servats enl Volvos rekomendationer. Har själv varit med om en som bara fick 50% ersättning vid ett motorbyte pga missa service. Värt att tänka på allafall.


/Fredrik
av Micke_N
#48543
Som tur är finns det ju ganska gott om såna här bilar till salu så jag ska bl a provköra en annan ikväll och spolar det här alternativet. Tack för att ni underlättade mitt beslut!

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]