Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niklas
#48095
Tjena!!!! Jag Funderar på att köpa en V40-aut det ståt mellan en 2,0T eller en T4 :D. Men jag vet inte vilken av dessa 2 modeller som skulle vara det bästa köpet.. Någon som kan je mig ett råd eller två???

Mvh Niklas
av bsba
#48165
Jag köpte en T4 för ett par veckor sen fast jag egenttligen tänkt köpa en 2,0T, snubblade över en prisvärd. Måste ju säga att motormässigt tycker jag det var stor skillnad på draget, T4 är ju rena krutpaketet jämfört med den andra, dock går den alldeles utmärkt att "gubbköra" ändå, helnöjd än så länge.
Finns väl dock risk att T4:orna är trimmade och sönderkörda .
Användarvisningsbild
av sinus
#48171
Finns en elektronikbox på T4 som kan paja o den kostar pengar, sen har jag hört att folk har ibland haft problem med 3:ans växel på automaten på T4:an blir ngt vajsing i programvaran. Man kan väl förvisso bara åka in till volvo o få programvaran uppdaterad för en 500:- om felet uppstår.
av niklas
#48173
Ok Kan vara bra att veta någon årsmodell man ska passa sig för???
av Kojje
#48284
Man bör provköra både T4:an och 2.0T om man är osäker 2.0T har ett bättre bottendrag men tappar sedan till T4 ganska snart som har lite större turbo och andra kammar och kan ibland upplevas som hetsig vid lite livlig körning elektronikbox felet gäller endast T4 av 98 års modell har du råd satsa på en fas 2 från 01 och framåt om inte undvik 98 och satsa helst på en -00 som har en del uppdateringar från tidigare årsmodeller..

Ps.Har du trimplaner är T4 från -00 det bästa alternativet.DS
av niklas
#48287
Ok tack för alla tips :lol: Det blir ut å pröva å se vad det blir...
Användarvisningsbild
av sinus
#48305
Om motorn hackar vid acceleration när du provkör en T4 är det förmodligen tändningsmodulen som gjort sitt.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]