Sida 1 av 2
Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: ons 08 aug 2012, 20:18
av Henke525
Har en S40 2.0 turbo, som påstås vara chippad, som vid fullgas börjar hacka o rycka. Plockade idag bort stiften för att kontrollera dom och tändspolarna. Spolarna var i bra skick, men tändstiften ser bedrövliga ut!
Vad tros om detta??
Bilen är även utrustad med öppet filter samt sportljuddämpare. Den går förövrigt mycket bra och är lättstartad. Dessa ryck uppträder bara ibland under hård belastning.

Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: ons 08 aug 2012, 20:25
av Henke525
Kan tillägga att med bilen på tomgång, märks ingen reaktion alls när jag kopplar ur luftmassemätaren. Vet ej om det ska vara så?
Årsmodellen är 98 förresten.
Re: Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: ons 08 aug 2012, 20:30
av jockas
Den ser ut att gå snålt... Inget bra... Men kolla så det är rätt stift till bilen, står nummer på dom...
Blir dom vita direkt även vid normal körning?
Re: Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: ons 08 aug 2012, 20:31
av vetten
Citerar ur Haynes:
Om isolatorspetsen är ren och vit, utan avlagringar, är detta ett tecken på mager bränsleblandning.
Detta och mer står att läsa i mekboken sid 1.14, alltid bra att ha till hands

-)
Tycker det ser vitt ut på dina stift, så det kanske tyder på det?
Sv: Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: ons 08 aug 2012, 21:02
av Henke525
Ja har man varit i bestyckarträsket med en förgasarmaskin så skyr man ju vita stift! Det är ju så klart ett tecken på för mager blanding, men hur kan det komma sig på en bil med modernt styrsytem? Ska inte lmm, lambda osv hålla reda på detta och justera vid behov?
Re: Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: ons 08 aug 2012, 22:00
av Fartdåre
Har du trimmat kan du också behöva byta till kallare stift.
Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: tor 09 aug 2012, 09:53
av Henke525
Den tidigare ägaren menar att den är chippad. Kanske skulle kolla på lite bättre stift då.
Hur är det med lmm då? Ska inte gången förändras när man rycker ur sladden till den?
Re: Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: tor 09 aug 2012, 10:22
av rudarmy
sänk laddtrycket lite, ta bort det öppna filtret de äter lmm..
och skaffa en laddtrycksmätare! finns en riktigt bra på
http://sv.bsr.se/products/544601/
tändstiften som autotech rekomenderar till chippade x40 är
http://atechmotor.com/universal/elektro ... ort-ganga/
lite dyra men har väldigt lång livslängd o håller!
mvh bengt
Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: tor 09 aug 2012, 17:38
av Andis
Dom ser ofta rätt vita ut på insprutade bilar.
Tycker dock det ser lite svart ut på porslinet och kanten runt.
Normalt brukar ju även porslinet vara i stort sett vit också.
Men kanske kört lugnt innan du tog ut stiftet.
Med vänlig hälsning,
Andis
Sv: Kritvita stift, S40 2.0T, orsak? Se bild
Postat: tor 09 aug 2012, 20:16
av Henke525
Det märkliga är att det är som en vit tjock beläggning som går att skrapa bort. Nästan som kalk skulle man kunna säga:-)
Var och diagnosade bilen idag, inga felkoder alls.
Hur sänker man enklast turbotrycket? Har faktiskt planerat att skaffa en laddtrycksmätare:-)