Sida 1 av 1

V40 T4, kamremshaveri

Postat: tis 31 jul 2012, 16:32
av kroffe
Jag har en V40 T4 -98 som jag fick kamremshaveri på.
Bilen har gått 30.000mil utan några större bekymmer och men när jag skulle ta en vänsterkurva och upp för en backe så tvärstannade den.. och visade sig vara att kamremmen rasat.

Nu funderar jag innan jag börjar riva för mycket.. Går det att slänga på en ny kamrem och göra en komptest? Och på det viset se hur motorn mår? Är det lönt?
Jag körde inte över 2000varv utan från stillastående till att jag började gasa lite försiktigt till att den gick av. Har hört att 16ventilare brukar ta skada när det händer.
Har någon annan varit med om samma sak eller har tips? Vill ju helst ha igång den igen innan vintern dra igång så man slipper stå ute i minusgrader och skruva.

Tack på förhand,
Kroffe

Re: V40 T4, kamremshaveri

Postat: tis 31 jul 2012, 23:37
av DannePe
Ingen ide att prova med ny kamrem, kan skada mer än nytta.
Du skulle behöva kolla i cylindrarna med en kamera så att inga ventilskallar har kört sönder kolvtopparna.

Är kolvar och cyl.väggar hela kan det kanske vara värt med en begad topp eller en begad motor, det sistnämda tror jag är enklast.

Re: V40 T4, kamremshaveri

Postat: ons 01 aug 2012, 10:45
av kroffe
Det är så illa alltså.. För jag håller på att riva motorn med den i men styper på ständiga problem. Men det verkar som att man ska kunna lyfta toppen med turbon,grenrör och insuget monterat? Någon som har gjort det?

Re: V40 T4, kamremshaveri

Postat: ons 01 aug 2012, 17:17
av gnestakalle
Det låter väldigt otympligt, bättre lär vara att demontera allt från toppen först.

Mvh GK