Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
#658514
Märkte när jag bytte tändstift nyligen att det var en del olja i brunnen där tändstiften sitter. Vad jag har förstått är ventilkåpan (som egentligen inte är ventilkåpa?!) limmad. Det verkar vara ett himla bök och ta upp hela den delen och sen göra rent och stryka på nytt lim. Så jag undrar om någon har testat att ta något värmebeständigt packningslim eller silikon och bara strykit där i tändstiftsbrunnen där "ventilkåpan" möter topplocket, om ni förstår vad jag menar?! Funderar nämligen på att köpa biltemas flänstätning och stryka runt där inne imorgon, fungerar detta tro?!
av NilsJohanP
#1495473
Ingen har svarat på julisgranis fråga på 10 år. Ska man tolka det som att limning från brunnens insida inte funkar? Funderade annars i liknande banor på om man kunde knacka ner nån metallcylinder för att få tätt..? Det verkar ju vara gott om plats där inne. Alltså brunnen där tändspolen möter tändstiftet. För att slippa större motoringrepp. (Har 1998 års V70 2.5T).
Användarvisningsbild
av sweddan
#1495478
Är man säker på att det är ventilkåpan som läcker då och inte vevhusventilationen som går in i toppen? Vet flera volvo där slangen eller klämman går av eller släpper efter x-antal år och det är olja från vevhusventilationen som dräller ner allt samt rinner ner i tändstiftsbrunnarna.
av SnurreSprätt
#1495547
Mina kort landar på spill från oljepåfyllning och gaser/kladd från vevhusventilationens övre slang (trasig/sprucken etc) som orsak till kladdet i brunnarna.
Bör även va kladdigt runt i kring ovanpå ventilkåpan mer än bara i brunnarna om ingen lagt ner tid på att torka rent där på.
av emtor
#1499806
Bytte tändstift i går och det fanns olja i en av brunnarna.
Det har alltid funnits olja över brunnarna så länge jag har ägt bilen.
Gissar på att oljan kommer från vevhusventilationens slang. Spillde också en del olja när jag fyllde på för några dagar sen.
av Erik Å
#1499815
Det brukar väl ligga en o-ring som tätning runt tändstiftbrunnarna där topphalvorna möts i Volvos motorer?
Lite oljeläckage runt stiftet gör väl egentligen ingenting mer än att det blir kladdigt när man ska byta stift.
En del bilar (SAABar med direkttändning t.ex.) har ju oljefyllda tändspolar för att kyla spolen och minska risken för överslag. :-)

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]