Sida 1 av 2

Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 08:10
av John1
Var inne på att byta krängningshämmarna fram på min V40 -99 men har läst på forumet att det kan vara bussningarna. Hur vet jag vad som ska bytas?

Tacksam för råd.

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 10:32
av V40sport
Det är så fiffigt så du byter hela stången. Går inte att byta en enstaka bussning.
Kostar c:a 250.- styck...
Länkhuvudena slits ut och ger upphov till klapp & klang i framvagnen.
Sitter en liknande variant i bakvagnen också.
Bild

Bild

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 11:42
av John1
Tack för informationen! Är det svårt att byta och ska man tänka på nåt speciellt?

Mvh,
John1
V40sport skrev:Det är så fiffigt så du byter hela stången. Går inte att byta en enstaka bussning.
Kostar c:a 250.- styck...
Länkhuvudena slits ut och ger upphov till klapp & klang i framvagnen.
Sitter en liknande variant i bakvagnen också.
Bild

Bild

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 11:43
av John1
Tack för informationen! Är det svårt att byta och ska man tänka på nåt speciellt?

Mvh,
John1

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 12:01
av V40sport
Näe, du hissar bilen och plockar av hjulet. Då ser du "stången och dess båda ändor. Bara att lossa muttrarna och plocka loss. Kanske sitter lite tajt efter alla år, men en stålborste och lämplig krypspray (5-56 el. WD-40) gör jobbet och du kan dra loss. Ibland får man koppla greppet med en rörtång/polygrip.
Obs! Använd pallbock så du är på den säkra sidan. :)

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 12:44
av Tomas88
Brukar vara en liten torx eller insex i mitten som man skall hålla fast och snurra på muttern.
Dock brukar det vara så rostigt att man får plocka fram vinkelslipen om staget suttit där några år.
Trots detta är det ändå ganska lätt att byta. Inget som sitter ivägen eller så.

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 17:21
av klacken
Bussningarna till krängningshämmaren är något helt annat,finns där den sitter fast under bilen.Det på bilden brukar kallas stabilisatorstag,krängningshämmarstag,hundben.

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 22:27
av John1
Så vad är mest troligast problemet, krängningshämmarna eller bussningarna? Det "klonkar" då jag åker över ojämn mark. Inget hörs då jag svänger.

Tack för inläggen!

// John1

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: fre 29 jun 2012, 22:49
av Denzar
Intressant, har samma problem, exakt som du beskriver, hoppas vi får ett svar!

Re: Krängningshämmare/bussningar?

Postat: lör 30 jun 2012, 00:46
av V40sport
John1 skrev:Så vad är mest troligast problemet, krängningshämmarna eller bussningarna? Det "klonkar" då jag åker över ojämn mark. Inget hörs då jag svänger.

Tack för inläggen!

// John1
Det är troligast att dina gnällstag, som jag länkat bilder till, har gett upp.
Mer sällan tackar krängarens bussning i chassiet för sig.

På en V40 som min fru ägde för några år sedan gav det mesta i framvagnen upp...
Det var, i och för sig, en vagn som körts i Vägverkets regi. Många mil och lika många förare
slet ut materialet.

Vi bytte lite pinaler i framvagnen och sålde bort bilen, innan det blev dags för renovering.
På den bilen var det mesta glapp, inklusive kränghämmarbussningarna.
Jag tippar dock på att trådskaparens bil lider av glappa kränghämmarstag/gnällstag.
De andra bussningarna brukar hålla för "normalt" bruk.