Sida 1 av 1

Trubbel med kopplingen, V40 -98 1.8

Postat: mån 28 maj 2012, 22:54
av rampitsch
Hallå kamrater!

Ikväll fick jag lite problem med bilen.
Först fick jag problem att lägga i växeln. Kändes på växelspaken som att kopplingen inte var nedtryckt.
Detta löstes genom att trampa kopplingen en gång till.
Senare uppstod samma problem igen (ca 3-4 min senare).
Efter ett kort slag blev problematiken den omvända. Vid ett rödlyse trampade jag ned kopplingen, men växeln Låg fortfarande i, med "kärringstopp" som följd.
Andra gången den gjorde så förblev kopplingspedalen helt utan motstånd, och bilen gick således inte att köra med längre.
Bogsering av en kamrat. Konstaterar hydralolja skvätt i motorutrymmet, men ser inget trasigt.

Med denna lilla beskrivning, vad tror ni, bevandrade kamrater, felet kan bestå av?
Slut slavcylinder? Lådhaveri?

Är det samma system för bromsarna som för kopplingen?
Under bogseringen hade jag motorn igång, och bromsarna fungerade utmärkt.

Tacksam för all hjälp.
MVH Rampitsch

Re: Trubbel med kopplingen, V40 -98 1.8

Postat: tis 29 maj 2012, 06:16
av rudarmy
Är det samma system för bromsarna som för kopplingen?
ja fyll på med bromsolja så är allt löst ska du se!

Re: Trubbel med kopplingen, V40 -98 1.8

Postat: tis 29 maj 2012, 07:43
av rampitsch
rudarmy skrev:
Är det samma system för bromsarna som för kopplingen?
ja fyll på med bromsolja så är allt löst ska du se!
Okey. Om det är så väl låter det gott :)

Men någon anledning till att motorrummet är fyllt med utsmetad hydralolja borde väll finnas? Kollade locket till bromsvätskan, och det var hel. Likväl var bromsverkan OK på bilen.

MVH
Rampitsch

Re: Trubbel med kopplingen, V40 -98 1.8

Postat: fre 01 jun 2012, 12:06
av rampitsch
Sådär, då ska vi försöka oss på en summering då.

Var ute vid bilen häromdagen och konstaterade att den läckte olja från kopplingens huvudcylinder, vid damasken.
Damasken är ju enbart ett dammskydd, så drog slutsatsen drogs att denne är paj.
Återkommer med svar om så är fallet när den är bytt.

//Rampitsch