Sida 1 av 1

Kamremsbyte Volvo v40 -98 2,0t

Postat: ons 11 apr 2012, 08:31
av Bastian945
Igår kväll tog jag av kamremmen på min v40 2,0t -98. När jag skulle sätta ihop allt igen, ställde jag markeringarna på vev-avgas-och insugskamaxel på de föreskrivna markeringarna.
När jag skulle starta motorn gick den inte alls :( . Kändes som att det inte fanns ngn kompression i den alls. Varför? Markeringarna står fortfarande överens med de på kåpan och blocket (vevaxeln)...
Jag upptäckte att kolv 1 inte är i ÖD när markeringarna är där de dom ska vara.... Hur vet jag att motorn verkligen är nollad.......

Tacksam för snabba säkra svar!!!

Re: Kamremsbyte Volvo v40 -98 2,0t

Postat: ons 11 apr 2012, 08:35
av uffe_hudik
Inte för att det är till nån hjälp nu men,, du skulle ha nollat INNAN du tog bort den gamla remmen. Så gjorde jag på min -99 2,0t.

Re: Kamremsbyte Volvo v40 -98 2,0t

Postat: ons 11 apr 2012, 16:13
av klacken
Kanske vevaxeln är 1varv fel i förhållande till kammarna

Re: Kamremsbyte Volvo v40 -98 2,0t

Postat: lör 14 apr 2012, 10:37
av janvolvo
vevaxeln måste också stå i rätt läge.