Sida 1 av 2
Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: mån 26 mar 2012, 18:19
av Denzar
Har hittat endel fläckar nu på bilen som blöder rost! Tänkte försöka ta tag i det nu när det blir varmare.
Funkar det att först slipa ner ordentligt, rengöra med aceton, spraya på kallgalv/zinkspray - låta torka, en gånt till - låta torka. Efter det spackla, slipa, på med originalfärgen på bilen, sen klarlack på det några gånger. Ja ni förstår principen.
Står på kallgalvburken att det är bra som grund mot rost, är det verkligen det?
Hur länge kan lagningen som jag nämnt hämma rosten?
Tack på förhand
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: mån 26 mar 2012, 19:23
av DTJ
Verkar väl bra, 2-3 år kanske
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: tis 27 mar 2012, 11:40
av Denzar
av egen erfarenhet eller ren gissning? :)
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: tis 27 mar 2012, 20:19
av baztubox
kallgalv. då kan du lika gärna ställa dig och pissa på fläcken, använd en epoxy baserad grund. finnns som 2 k på sprayburk.
slipa ner. på med epoxy. låt torka, på med en omgång till, låt torka, slippa med +400 papper och sedan på med lacken, sedan klarlack, och sist så får du våtslipa. sen polering.
zinkspray. då måste du ha en profil i plåten, och det får du bara igenom att punkt blästra. =D
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: tis 27 mar 2012, 21:37
av juste
baztubox skrev: använd en epoxy baserad grund. finnns som 2 k på sprayburk.
Ursäkta en okunnig, men vad betyder "2 k på sprayburk"? Kan det vara 2-komponent? Hur fungerar det i så fall?
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: tis 27 mar 2012, 22:23
av Vojje
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: ons 28 mar 2012, 00:27
av Denzar
baztubox skrev:kallgalv. då kan du lika gärna ställa dig och pissa på fläcken, använd en epoxy baserad grund. finnns som 2 k på sprayburk.
slipa ner. på med epoxy. låt torka, på med en omgång till, låt torka, slippa med +400 papper och sedan på med lacken, sedan klarlack, och sist så får du våtslipa. sen polering.
zinkspray. då måste du ha en profil i plåten, och det får du bara igenom att punkt blästra. =D
Så du menar att den även bygger endel? Epoxygrunden. Har ett par ställen där jag måste bygga en del nämligen, rostat ganska djupt!
Den verkar heller inte finnas på så många ställen, sen kostade den mycket, finns det inget annat alternativ?
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: ons 28 mar 2012, 22:06
av baztubox
juste skrev:baztubox skrev: använd en epoxy baserad grund. finnns som 2 k på sprayburk.
Ursäkta en okunnig, men vad betyder "2 k på sprayburk"? Kan det vara 2-komponent? Hur fungerar det i så fall?
det sitter en del under sprayburken som innehåller härdaren. den ska vridas medsols samtidigt tryckas upp så att du får ut härdaren i färgen. skaka sprayburken och spraya.
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: ons 28 mar 2012, 22:12
av baztubox
Denzar skrev:baztubox skrev:kallgalv. då kan du lika gärna ställa dig och pissa på fläcken, använd en epoxy baserad grund. finnns som 2 k på sprayburk.
slipa ner. på med epoxy. låt torka, på med en omgång till, låt torka, slippa med +400 papper och sedan på med lacken, sedan klarlack, och sist så får du våtslipa. sen polering.
zinkspray. då måste du ha en profil i plåten, och det får du bara igenom att punkt blästra. =D
Så du menar att den även bygger endel? Epoxygrunden. Har ett par ställen där jag måste bygga en del nämligen, rostat ganska djupt!
Den verkar heller inte finnas på så många ställen, sen kostade den mycket, finns det inget annat alternativ?
Ja den bygger en del men har rosten ätit mycket av plåten så är det bättre att spackla. Sen kan du gå in hos en lackerare och köpa på lösvikt om du frågar snällt :D sedan pensla, slipa, pensla, slipa tills du byggt upp
Re: Frågor om rostbehandling på karossen
Postat: mån 09 apr 2012, 13:50
av Denzar
Ok om vi skippar Zinksprayen då och gör så här istället, vad tros?
Funkar det att först slipa ner ordentligt, rengöra med aceton, pensla på
http://www.bildelar.nu/product/308851-c ... dfarg.aspx - låta torka, en gång till - låta torka. Efter det spackla, slipa, på med originalfärgen på bilen, sen klarlack på det några gånger.
Corrostabil är ju till för just grundfärg mot rost!
Som sagt, är ingen Ferrari jag äger :)