Sida 1 av 1

Kontroll efter krock, sned bil?

Postat: lör 03 mar 2012, 14:14
av charta360
Har tidigare krockat. Smällen kom mot höger sida av bilen. Det är inte stora skador som syns, det är stötfångaren som spruckit och plastdelar som flugit iväg.

Det som syns när man kollar på bilen framifrån är att stötfångaren är förskjuten ca 1½-2cm till vänster. Vänster framskärm kan ha flyttats uppåt 1-2mm om man jämför med motorhuv (osäker på hur det var innan). På höger framskärm är det ingen synlig skillnad. Båda skärmarna går i samma linje jämför med motorhuv.

Plåten bakom stötfångare (förstärkningen) är på höger sida intryckt uppskattat 1-1½cm. Hur den ser ut i sin helhet har jag inte kollat eftersom jag inte tagit av stötfångaren.

Men vad skall jag leta efter och hur allvarligt skall jag ta på det jag upptäckt redan?

Re: Kontroll efter krock, sned bil?

Postat: lör 03 mar 2012, 14:26
av charta360
Stötfångarbalk heter det kanske.

Jag hoppas att det denna som är sned. Men den går också in i balkarna, så tja...

Bild

Innan jag lägger ned för mycket krut så skulle jag vilja kolla mer först.

Re: Kontroll efter krock, sned bil?

Postat: lör 03 mar 2012, 18:33
av V40sport
Det går inte att mäta, lite på måfå. Dessa modeller liknar inga gamla hedeliga volvobilar ty de är alldeles för "mjuka" och tål nästan ingenting. Vid minsta parkeringsskade kan man råka ut för att hjulen inte linjerar längre. (lätt överdrift)
Jag ärvde min V40 efter far och han blev en gång påkörd av en buss. Framskärm, frontblaffa och huv gick till soporna. Vid uppmätning konstaterades att om bussen träffat 10cm längre bak på skärmen så hade man löst in bilen.
Mitt tips till dig är att ta kontakt med ett bilskadecenter och där få bilen kryssmätt.

Hoppas det går bra.

Re: Kontroll efter krock, sned bil?

Postat: sön 04 mar 2012, 11:50
av charta360
Ja, jag har bara kunnat mätt sett ovan motorhuven och det är inte gjort med någon vidare precision.

Stötfångarbalken var iaf sned i dess fästen. Så där har jag kunnat rätta till.