Sida 1 av 2

Trimning utan chip

Postat: tor 19 jan 2012, 21:40
av richey
Jag har en bekant som är ganska duktig på motorer och annat sköj.
Och så gjorde han ett uttalande och lovade dyrt och heligt ang. min bil.

Jag har hört samma sak från andra och det motsatta från tredje...

Idag så kör jag en icke trimmad S40 T4 '00. Dvs. fas 1½, den bättre motorn av T4 (kanske inte alla håller med, men ni har fel :wink: ).

Till själva påståendet:
Om man sätter en LMM från en fas2 samt öppet filter plus ev. insprutare från fas2/R-line så ska man få mer effekt i bonus än vad ett enkelt chip ger.

Vad tror ni här inne?
Tack,

Re: Trimning utan chip

Postat: tor 19 jan 2012, 21:46
av Nexus
tror jag inte på. Ger inte mera effekt för du byter spridare. Något måste tala om för de ge mera soppa. LMM är ju bara luftmändgmätare den höjer inte turbotryck /tändkurvan.
Öppet filter kan ge motsatt effekt om du nu inte ska plocka ut 500+ hk.
Det är vad jag anser men kan ha fel :P

Kan tillägga att när min bror kör orginal mjukvara med större spridare(brs steg 3 saab 9/3 ss) så går bilen som en påse nötter.

Trimning utan chip

Postat: tor 19 jan 2012, 21:59
av Ravi
Nja blir nog inte mer tryck för det

Re: Trimning utan chip

Postat: fre 20 jan 2012, 11:16
av V40sport
Håller med föregående skribenter... Man måste uppdatera, åtminstone mjukvaran för att kunna kalla det för trimning.

Min 2,0t är i absolut originalskick.
Dock... Märkte jag en skillnad i responsen vid gaspådrag sedan jag monterat öppet filter från BSR. Kan kanske inte handla om några extra hästkrafter, men ändå. Sen uppstår ju en rent psykologisk effekt, när man kan höra spool up-ljudet och swooschet från originaldumpen i växlingarna.

Fast någon reell effektökning tror jag inte det är.

Re: Trimning utan chip

Postat: fre 20 jan 2012, 18:03
av vetten
Vet inte om det går eller är att rekommendera på dessa motoren, men att skruva in tryckstången ett varv mellan Wg-n och tryckklockan brukar annars höja laddet en del. Vet att det funkar på äldre Volvomodeller så länge man inte skruvar in för mycket.

Re: Trimning utan chip

Postat: lör 21 jan 2012, 10:49
av rudarmy
HÅLL ER TILL TOPIC!
Om man sätter en LMM från en fas2
citat jompa på x40nordic:

"Nej, om Du byter spridare, kör inte bilen med originalprogrammet då.
Visserligen går bilen att köra med för stora spridare under "closed-loop"
-körning men det är inget jag rekommenderar.
Nej, kör inte med en Fas2-LMM i en fas1-bil med original programvara. Se ovan."

Måste mappa/ev nån firma som har färdigt chip.. om det ska funka.
din kompis får nog läsa på lite ang x40..

mvh bengt

Re: Trimning utan chip

Postat: lör 21 jan 2012, 12:38
av V40sport
Läser ibland om de som monterar downpipe, racekat och 3" avgassystem på en standardbil.
Vad säger expertisen om den varianten?
Är det inte lite overkill, med original turbo och, intercooler insprutningssystem och mjukvara?
??:-/

Funderar på detta med avgassystem och lite bättre genomströmning + en dov ton vore mumma, nån gång.
Vad rekommenderas?

Re: Trimning utan chip

Postat: lör 21 jan 2012, 12:46
av XC90_Executive
Skärpning! Trams borttaget!

Trimning utan chip

Postat: lör 21 jan 2012, 14:02
av Ravi
Kolla på. BSR hemsida deras chip är inte så dyra

Re: Trimning utan chip

Postat: lör 21 jan 2012, 18:30
av rudarmy
Läser ibland om de som monterar downpipe, racekat och 3" avgassystem på en standardbil.
Vad säger expertisen om den varianten?
Är det inte lite overkill, med original turbo och, intercooler inspruningssystem och mjukvara?
ju med orginal programvara men ett jä..a drag med steg 3 chip = 250 hk 375 Nm

mvh bengt