Sida 1 av 3

Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: tis 03 jan 2012, 16:30
av Naesstrom
Hej hallå!

Undrade bara lite om någon vet om det finns någon typ av konverteringskitt för att byta från H4 till dubbla H7?
Bilprovningen klagade som fasen förra året över att mina reflektorer var fruktansvärt dåliga och just nu lyser dom som 2 ficklampor, såg att vparts.se hade billiga med dubbla reflektorer och tror det kan passa rätt bra:
Bild
vparts

Har hittat 2 olika guider för hur man ska koppla om sladdarna:
1 längre guide med reläer: http://bit.ly/t3bqjJ
1 kortare utan reläer: http://bit.ly/sUIfAJ

Den kortare verkar ju bra mycket enklare och med den vore det ju möjligt att fixa till någon sorts konverteringssladd mellan originalkontakten till den nya som behövs på H7 lamporna... Till saken hör att jag tänkte konvertera om helljusen till xenon i ett senare skede med så då blir det ju ännu mera ombyggnad för att få det att passa!

Hur har/hade ni gjort?

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: ons 04 jan 2012, 15:28
av MartinS
Det är jag som gjort den längre instruktionen, så så gjorde jag för 11 år sedan :-)

Den korta fungerar inte tillfredställande, den kommer inte behålla halvljuset tänt när heljuset tänds, vilket behövs på H7 lampor, så den kommer få väldigt dåligt helljus.

/Martin

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: ons 04 jan 2012, 21:21
av Naesstrom
MartinS skrev:Det är jag som gjort den längre instruktionen, så så gjorde jag för 11 år sedan :-)

Den korta fungerar inte tillfredställande, den kommer inte behålla halvljuset tänt när heljuset tänds, vilket behövs på H7 lampor, så den kommer få väldigt dåligt helljus.

/Martin
Åh kanon, kom fram till samma sak och när jag konverterar till xenon så behövs nog halvljuset vara på vid omslag med, tar ju en stund har jag hört innan dom tänder helt!
Hade en del funderingar kring varför det behövdes tre stycken reläer men om jag förstått det rätt så är det för att halvlyset ska vara på samtidigt som hellyset, färglade kopplingsschemat för att få det lite enklare och lade till en säkring för varje relä så försvinner inte allt om en går! :D
Bild
ja, det är ikoner för dioder men orkade inte ändra dom! :wink:

Såg att biltema sålde reläer med dubbla utgångar (art. 423-04) som borde underlätta en del för att koppla in höger och vänster sida.

Eller är det något som jag har missat i det hela?
Någon som vet var man hittar billiga apparatlådor btw, hade varit skoj att snygga till högen med reläer och sladdar, lite anslutningar från Kjell så har man en smidig liten lösning!

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: tor 05 jan 2012, 11:04
av MartinS
Det blir helt ok med lösa reläer om du har relä och säkringssocklar som du kan bygga ihop och gör ett bra jobb så du inte får massa för långa sladdar överallt, då behöver du inga apparatdosor.

Det räcker gott och väl med 15A säkringar till varje relä, en 55W tar knappt 4A.

Man kan ju göra på många sätt men jag tyckte det schema jag tog fram fungerade fint. Jag hade det i alla fall i bilen i fem år och 12000mil utan problem.

/Martin

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: tor 05 jan 2012, 11:13
av umekille
Är inte detta lite typ som när h4 lampan kom
fanns det adapters till assymetriska strålkastare
vilket gjorde ljusbilden helt felaktig men man hade ju
iaf. H4 :lol:

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: tor 05 jan 2012, 11:22
av MartinS
umekille skrev:Är inte detta lite typ som när h4 lampan kom
fanns det adapters till assymetriska strålkastare
vilket gjorde ljusbilden helt felaktig men man hade ju
iaf. H4 :lol:
Ehh, Nej...

/Martin

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: tor 05 jan 2012, 12:14
av Naesstrom
MartinS skrev:Det blir helt ok med lösa reläer om du har relä och säkringssocklar som du kan bygga ihop och gör ett bra jobb så du inte får massa för långa sladdar överallt, då behöver du inga apparatdosor.

Det räcker gott och väl med 15A säkringar till varje relä, en 55W tar knappt 4A.

Man kan ju göra på många sätt men jag tyckte det schema jag tog fram fungerade fint. Jag hade det i alla fall i bilen i fem år och 12000mil utan problem.

/Martin
Sant sant, tänkte om man fick till något snyggt kunde man ju försöka kränga några lådor till självkostnadspris, bara för att det är skoj att bygga lite :D

Jo missförstå mig rätt, tog bara ett tag innan min hjärna hängde med på varför det sista reläet behövdes, trodde ett tag det var för att ge drivspänning till lamporna eller något :wink:
Ska beställa lamporna nu och sedan får man se hu det löser sig, tack för en bra guide! har nog hjälpt många med deras konvertering!

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: tor 05 jan 2012, 12:22
av Naesstrom
En sak slog mig just när jag tänkte beställa!

vparts säljer ju 2 varianter, en som är blank (http://bit.ly/w3pv0M ) som passar till 96-00 med 5-stifts kontakt och svarta (http://bit.ly/yZdARW) som jag tänkte köpa men där är det 00-04 med 4-stift på kontakten!
Eftersom jag ändå ska bygga om spelar det ju ingen större roll hur många stift det är men skiljer sig fästena på något sätt, hade tänkt köpa dom svarta eftersom det skulle passa lite bättre till bilen i övrigt men blev osäker!

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: fre 06 jan 2012, 07:19
av MartinS
Det är enklare att göra om till lampor med den fempoliga kontakten, den skulle jag köpa om jag var i dina kläder.

/Martin

Re: Konverteringskitt H4 -> H7/H7

Postat: fre 06 jan 2012, 20:04
av Naesstrom
MartinS skrev:Det är enklare att göra om till lampor med den fempoliga kontakten, den skulle jag köpa om jag var i dina kläder.
/Martin
Trodde jag inte du skulle säga, din guide kör väl med 4polig om jag minns rätt :D

Du tror med andra ord inte att det är någon övrigt skillnad i den fysiska formen, så länge den passar är jag nöjd!