- tis 20 dec 2011, 09:34
#599240
Jag har en Volvo V40 T4 -99 som har börjat bete sig illa.
Det började för någon vecka sedan när den valde att sluta gå efter fyra mils körning. När jag stått stilla med bilen ett tag så går den igång igen och jag kör 1km till innan den stannar igen. Det är precis som den inte får soppa. Det blir ett ryck som om bilen kvävs, för att senare bara sluta fungera. Jag körde hem och satte den på laddning, sedan gick den ett tiotal mil... och stannade på samma sätt... ett host, inget/väldigt lite händer när jag trycker på gaspedalen, sedan dör den efter att ha gått på typ två cylindrar i ett hundratal meter.
Jag har bytt tändstiften på den och testat med annat batteri eftersom jag misstänkte antingen det eller generatorn. Men nu ikväll stannade den igen och batteriet har 12,6 volt på sig och generatorn laddar 14 volt. Någon som har en aning om vilket problemet är? Tändspole? Bensinpump? Bränslerelä? Tändbox? ... jag har surfat runt på forum ett tag nu och börjar luta åt spruckna tändspolar. Det märkliga i historien är att om jag sätter batteriet på laddning fungerar bilen ett tiotal mil.. men sedan är det dags för stopp igen. Vilseleder jag mig själv med att den faktiskt blir kall under tiden jag laddar? Och att det är ett värmeproblem (ang. tändspolar igen)?
Hoppas ni har någon bra idé
Det började för någon vecka sedan när den valde att sluta gå efter fyra mils körning. När jag stått stilla med bilen ett tag så går den igång igen och jag kör 1km till innan den stannar igen. Det är precis som den inte får soppa. Det blir ett ryck som om bilen kvävs, för att senare bara sluta fungera. Jag körde hem och satte den på laddning, sedan gick den ett tiotal mil... och stannade på samma sätt... ett host, inget/väldigt lite händer när jag trycker på gaspedalen, sedan dör den efter att ha gått på typ två cylindrar i ett hundratal meter.
Jag har bytt tändstiften på den och testat med annat batteri eftersom jag misstänkte antingen det eller generatorn. Men nu ikväll stannade den igen och batteriet har 12,6 volt på sig och generatorn laddar 14 volt. Någon som har en aning om vilket problemet är? Tändspole? Bensinpump? Bränslerelä? Tändbox? ... jag har surfat runt på forum ett tag nu och börjar luta åt spruckna tändspolar. Det märkliga i historien är att om jag sätter batteriet på laddning fungerar bilen ett tiotal mil.. men sedan är det dags för stopp igen. Vilseleder jag mig själv med att den faktiskt blir kall under tiden jag laddar? Och att det är ett värmeproblem (ang. tändspolar igen)?
Hoppas ni har någon bra idé
Senast redigerad av 1 Slyme, redigerad totalt 0 gånger.