Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#599240
Jag har en Volvo V40 T4 -99 som har börjat bete sig illa.

Det började för någon vecka sedan när den valde att sluta gå efter fyra mils körning. När jag stått stilla med bilen ett tag så går den igång igen och jag kör 1km till innan den stannar igen. Det är precis som den inte får soppa. Det blir ett ryck som om bilen kvävs, för att senare bara sluta fungera. Jag körde hem och satte den på laddning, sedan gick den ett tiotal mil... och stannade på samma sätt... ett host, inget/väldigt lite händer när jag trycker på gaspedalen, sedan dör den efter att ha gått på typ två cylindrar i ett hundratal meter.

Jag har bytt tändstiften på den och testat med annat batteri eftersom jag misstänkte antingen det eller generatorn. Men nu ikväll stannade den igen och batteriet har 12,6 volt på sig och generatorn laddar 14 volt. Någon som har en aning om vilket problemet är? Tändspole? Bensinpump? Bränslerelä? Tändbox? ... jag har surfat runt på forum ett tag nu och börjar luta åt spruckna tändspolar. Det märkliga i historien är att om jag sätter batteriet på laddning fungerar bilen ett tiotal mil.. men sedan är det dags för stopp igen. Vilseleder jag mig själv med att den faktiskt blir kall under tiden jag laddar? Och att det är ett värmeproblem (ang. tändspolar igen)?

Hoppas ni har någon bra idé
Senast redigerad av 1 Slyme, redigerad totalt 0 gånger.
av kim82
#600092
Hej Kim heter jag å jag har precis samma problem som dig har dock en s40 2,0T å jag har bytt filter/stift/spolar haft den på verkstad å dom hittar inte felet heller dom såg att bränsle trycket blev dåligt men fattade inte varför försöker nu få tag i en begangnad bränslepump för att testa å byta ut den. Har dock bytt den en gång i tiden ungefär för 6 år sen. men tänkte i alla fall att jag skulle höra av mig om jag hittar en lösning å hoppas du kan göra d samma
#600335
Slyme skrev:Bränslepump och bränslefilter är lätt fixat.. mina spekulationer om tändspolar? Vad säger ni om det?
Bytade bränslepump+filter på min T4, ock det åtgärdade problemet. Tändspolar......då borde den vara svårstartad ock kanske endast gå på 3 cyl.
Användarvisningsbild
av Vojje
#600378
Skulle kunna vara ngn givare (kam, vev). Brukar funka kall, men inte varm.
Men det borde ge felkod som verkstaden läst :???: .
Användarvisningsbild
av CP2
#600621
Kolla trycksensorn mellan 3ans och fyrans cylinder. Min T4 2003 var helt knäpp tills denna trycksensor byttes, borde dock ge felkod på verkstad.
Användarvisningsbild
av Slyme
#605381
Idag var det dags igen.. bränslefilter blev bytt i mellandagarna och bilen gick korta sträckor utan problem. Så idag när jag kör till jobbet dör den på samma sätt som tidigare efter en 3-4 mil...

Jag hör att bränslepumpen går. När jag slår på tändningen brummar den i ett par sekunder.. kan det ändå vara så att den är lite trött och slutar fungera/ge tryck efter ett par mil?

Hur gick det för dig Kim?

Uppdaterat: När jag hämtade bilen igår efter jobbet så startade den men den gick knagligt som om den ville stanna. Som tur är var det inte långt till en bensinmack och jag tankade i 30 liter bensin.. sedan gick den som en klocka alla fyra milen hem. Dock så tappade den ork när jag gasade på i trean och fyran vid 3500 varv ungefär...
Användarvisningsbild
av Slyme
#606820
Idag skaffade jag en ELM327 Bluetooth adapter från Teknikmagasinet och döm av min förvåning att jag fick den att fungera med min Volvo V40 T4 -99 och appen Torque Pro :D. Felkoden jag fick var P0102: "MASS AIRFLOW (MAF) SENSOR CIRCUIT LOW INPUT" ... är det luftmassemätaren ändå? Eller läckande vacuumslang?

Jag har också en annan bensinpump som jag tänkte byta till imorgon.. får se vad som händer då..

... fortsättning följer.
av Denzar
#607549
Jag vet tyvärr inte vad det kan betyda :( Men din mojäng, ELM327 Bluetooth adapter, verkar ju sjukt bra! :) Kan den läsa felkoder, ta bort motorlampan+servicelampan? Funka det bra med bluetooth eller haka den upp sig något?
Man blir ju galen på att den finns för så olika priser... från 10:- till 700:- ...

Lycka till...

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]